niedziela, 14 października 2012

14 października 2012

Kto nie zna naszej poczciwej kaszanki? A może lubicie krupniok?
Wiele jest nazw, co region to inna, ale idea jest ta sama. Kaszanka jest również zwana kiełbasą dla ubogich. W innych krajach, we Francji na przykład, ma lepszą reputację, jest przysmakiem.
Jakiś czas temu spędzałam wiele czasu w Wielkiej Brytanii. W czasie mojego pierwszego pobytu mieszkałam z angielską rodziną, a więc miałam możliwość poznawania jej zwyczajów od środka. Szczególnie interesowały mnie obyczaje kulinarne, a te znacznie różniły się od naszych.
Co Brytyjczycy jedzą na śniadanie, każdy wie. Jajko smażone albo jajecznica, kiełbaski smażone, może być fasolka w sosie pomidorowym, do tego wszystkiego obowiązkowo tosty. Talerz dekoruje się połówkami pomidora z grilla.
Jestem ekspertem w tej materii, bo podczas mojego kolejnego pobytu w Wielkiej Brytanii, spędziłam kilka miesięcy pracując w hotelu w sercu Londynu, a do moich zadań należało podawanie śniadań w restauracji hotelowej.
Wracam do tematu kaszanki...A więc, rodzina angielska zapowiadała przez cały tydzień przysmak i specjał, którego miałam spróbować w niedzielę. Na Sunday breakfast miało być coś, co nazywali Black Pudding. Jakie było moje zdumienie, kiedy na stół wjechała kaszanka..
Może powinniśmy traktować ją z większym szacunkiem, a nawet dumą?





PIZZA Z KASZANKĄ I MAŚLANYMI JABŁUSZKAMI

Upiekłam małe pizze, a do nich podsmażyłam kaszankę z kaszą jaglaną. Dodatkiem są jabłuszka z pigwą i podsmażona cebula. Sposób, w jaki przygotowałam i podałam kaszankę jest rodem z Francji.


Składniki na pizzę:

25g świeżych drożdży
2 łyżki stołowe oliwy virgin
500g mąki pszennej
2 łyżeczki soli
kaszka kukurydziana do posypania blachy

kaszanka, dwie duże
4 jabłka
masło do smażenia
1 duża cebula, pokrojona w cieniutkie plasterki
sok z cytryny
cukier do smażenia jabłek
sól i pieprz






Wykonanie:
pizza:

1.   Do miski wlałam letnią wodę, rozpuściłam w niej drożdże, dodałam oliwę z oliwek i odstawiłam na bok na parę minut.

2.   Mąkę wsypałam do miski, dolałam płyn z drożdżami i wyrabiałam aż ciasto było elastyczne, sprężyste i gładkie.

3.   Posmarowałam kulę ciasta oliwą i włożyłam do miski na parę godzin, aż podwoiło objętość.

4.   Piekarnik rozgrzałam do 230'C. Blaszkę nasmarowałam oliwą i posypałam kaszką. Ciasto wyjęłam a miski, lekko wyrobiłam i podzieliłam na kulki wielkości pięści. Potem dłonią rozpłaszczyłam kulki i rozciągnęłam każdą na płaskie, cienkie placki. Na blaszce mieściły się 3 pizze, a w sumie wyszło 8 małych placków. Każdy placek skropiłam oliwą, a niektóre posypałam oregano.

5.   Piekłam przez około 12 - 15 minut. Trzeba pilnować, żeby nie były zbyt spieczone.






  
kaszanka:

Podsmażyłam ją delikatnie na oliwie tak, żeby zachowała kształt.

jabłka:

Obrałam jabłka i pigwę i pokroiłam na części. Na patelni rozgrzałam masło, wrzuciłam owoce, cukier i sok z cytryny. Podsmażyłam.

cebula:

Podsmażałam na maśle na bardzo małym ogniu przez 15 minut. Na końcu dodałam 2 łyżki wody.




Kaszankę pokroiłam na grube kawałki. Na pizzach ułożyłam cebulę, na niej kawałki kaszanki, a pomiędzy nimi podsmażone jabłka z pigwą. Lekko podgrzałam.
Do pizzy z kaszanką najlepsze jest czerwone wino.




12 komentarzy:

  1. osobiście nie lubię kaszanki, ale to nie zmienia faktu, że jestem pod ogromnym wrażeniem pomysłu!:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. doceniam, doceniam. kaszanka, wiadomo, kontrowersyjna sprawa:)

      Usuń
  2. Pizza z kaszanką? No to mnie powaliłaś ;) Ja zawsze jadłam ją albo przysmażoną na patelni, albo grillowaną z rusztu, w ogrodzie. Teraz nie jadłam jej od lat i jakoś mnie nie ciągnie, ale Twój pomysł jest naprawdę oryginalny

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dzięki, dobrze zrobiona jest naprawdę szlachetna w smaku, ja bardzo lubię

      Usuń
  3. Kupuję czasami kaszankę od znajomych Gospodarzy.
    Jadamy pieczona z cebulą i jabłkami.
    O dodatku ciasta nie pomyślałam,a wygląda smakowicie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Francuzi jedzą tarte z kaszanką, to dopiero połączenie!:)

      Usuń
  4. Nie spodziewałam się takiego połączenia! ;o

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. zgadzam się, bardzo nietypowe, ale według mnie, udane:)

      Usuń
  5. zaskakujace polaczenie:))) pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  6. uwielbiam takie oryginalne połączenia!
    pozdrawiam ciepło,
    Szana!

    OdpowiedzUsuń
  7. Kaszanka jest super.Tak na prawdę z kaszanki można wyczarować super jedzonko.Tylko trzeba ją lubić.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. moje danie okazało się kontrowersyjne:), a byłam pewna, że w Polsce generalnie lubimy kaszankę; myślę o takiej dobrej, w miarę chudej, z cienką i chrupiącą skórką. szkoda..a ja bardzo lubię kaszankę, wątróbkę jeszcze bardziej, w towarzystwie jabłek są doskonałe. bardzo mi miło, że mnie wsparłeś. lubię robić oryginalne dania z bardzo z nieoryginalnych składników. pozdrawiam Cię bardzo serdecznie maja:))

      Usuń