niedziela, 14 maja 2023

Ribollita Toscana, słynna włoska gęsta zupa warzywna

 Ribollita to zupa rodem z Toskanii, gęsta, sycąca i bardzo aromatyczna, warto ją wypróbować. Ja, pomimo swojej miłości do kuchni włoskiej, zrobiłam ją po raz pierwszy, a przecież lubię zupy toskańskie, moja ulubiona to Pappa al Pomodoro.

 Zrobiłam i zakochałam się. Nazwa zupy, ribollita, oznacza odgrzewana czy ponownie gotowana, a nazwano ją tak, ponieważ po każdym kolejnym podgrzaniu zupa smakuje jeszcze lepiej. Sprawdziłam i to prawda, smak zupy staje się coraz głębszy i pełniejszy. Warto zrobić większą ilość ribollity i odgrzewać wielokrotnie, tym bardziej, że można dzięki temu przygotować doskonałe obiady na kilka dni.














UWAGA: kubek ma pojemność 250ml


Składniki:

4 porcje


2 kubki ugotowanej białej fasoli, można użyć z puszki, można też być czerwona

1/4 kubka oliwy z oliwek

4 duże ząbki czosnku, posiekane

1 duża łyżka posiekanego świeżego rozmarynu, można użyć suszonego

1 duża cebula, pokrojona w kostkę

2 marchewki, obrane i pokrojone w kostkę

2 ziemniaki, pokrojone w większą kostkę

2 selery naciowe, posiekane

1/4 główki małej kapusty włoskiej cavolo nero, może być połowa małej główki jarmużu, same liście posiekane, ja użyłam liści i łodyg pęczka botwiny

1 puszka pomidorów bez skóry, posiekanych

2 kubki bulionu warzywnego albo drobiowego, można użyć rosołu

tarty parmezan

czerstwy chleb, opcjonalnie

sól, pieprz, chilli do smaku


jak zrobić:

1 puszkę albo kubek ugotowanej fasolki zmiksuj, odstaw. W garnku z grubym dnem rozgrzej oliwę, dodaj rozmaryn, czosnek, marchewkę, cebulę, seler i kapustę, duś przez około 20 minut, mieszając od czasu do czasu. 

Dodaj zmiksowaną fasolę i fasolę całą, ziemniaki, pomidory i bulion, wymieszaj dobrze, duś na wolnym ogniu jeszcze przez około 50-60 minut. Na koniec można dodać kawałki czerstwego chleba i gotować przez chwilę, można też chleb pokrojony w kostkę dodać już do podania, na samym końcu. 

Zupę trzeba dobrze doprawić solą, pieprzem i peperoncino, ja doprawiłam chilli.

Ribillitę podawaj posypaną startym parmezanem.







Brak komentarzy:

Prześlij komentarz