piątek, 11 kwietnia 2014

kajmakowy mazurek z makaronikiem makowym i pekanami

Dzisiaj krótko bo praca wre.
Po prostu - mazurek kajmakowy.
Mazurek kajmakowy łączy w sobie wszystkie najlepsze smaki; masę krówkową, no bo kto jej nie lubi?, makaronik, lekko żujący, migdałowy, z makiem, a na koniec orzechy pekan, które dopełniają całości.
Poprzedni mazurek, różany, wydawał mi się być tym ostatecznym, po prostu niebem w gębie, jak go nazwałam.
Kajmakowy dorównuje mu, jeżeli nie przerasta.
Nie mogłam go nazwać 'niebo w gębie II'; nikt by nie uwierzył w to, że jeden i drugi są doskonałe, ale są.
To jeszcze nie koniec mazurków. Biegnę do kuchni.








Składniki:

spód:

200g mąki pszennej
140g zimnego masła pokrojonego w kostkę
1 żółtko
szczypta soli
3 łyżki cukru pudru

nadzienie:

1 puszka masy kajmakowej

kilka orzechów pekan


makaronik makowy:

200g mielonego maku
1 1/3 kubka cukru
150g masła, miękkiego
białko z 2 jajek
esencja migdałowa - na wyczucie
300g mąki pszennej







Jak zrobiłam:

spód:

1.   Masło roztarłam palcami z mąką, solą i cukrem. Dodałam żółtko i zaczęłam szybko wyrabiać ciasto. Masa jest trochę za sucha, trzeba dodawać po odrobinie zimnej wody; nie za dużo, żeby ciasto nie było za mokre. Jeżeli tak się stanie - dodać trochę mąki.

2.   Kulę ciasta zawinęłam w folię i włożyłam do lodówki na 30 minut.

3.   Prostokątną blaszkę wyłożyłam papierem do pieczenia. Ciasto rozwałkowałam na płaski placek i przeniosłam do blaszki; spód dokładnie wylepiłam ciastem, nakłułam w kilku miejscach i piekłam w piekarniku rozgrzanym do 180'C przez około 20 minut, aż ciasto było złociste. Wyjęłam i wystudziłam.


makaronik makowy:

1.   Mak wymieszałam z cukrem i połową białka. Resztę białka ubiłam. Masło ubiłam na kremową masę. Mak z cukrem wymieszałam z ubitym białkiem i masłem.

2.   Dodałam esencję migdałową. Dosypałam mąkę. Wymieszałam bardzo dokładnie.







całość:

1.   Na wystudzonym spodzie uformowałam brzeg z masy makowej; można to zrobić bardziej dekoracyjnie, ja uformowałam brzeg to ręką. Całość zapiekłam przez około 15 minut w 180', aż brzeg lekko stwardniał - uwaga, nie powinien się przesuszyć bo będzie twardy i straci lepkość makaronika.

2.   Po wystudzeniu, wyłożyłam masę kajmakową na środku mazurka. Udekorowałam całość orzechami.




Masę kajmakową można zrobić samemu; ja skorzystałam z gotowej ponieważ jest doskonała, przede wszystkim ma idealną konsystencję do tego typu nadzienia.
Zaczynam pracować nad kolejnym mazurkiem, tym razem bakaliowym z czekoladą na najlepszym z kruchych spodów, robionym na gorąco.
Zapraszam jutro.










1 komentarz:

  1. U mnie wielkie poruszenie i wszyscy ze śliną na brodzie czekają na różanego, bo takiego jeszcze nie robiłam :-) ... będą jeszcze te tradycyjne .... pomarańczowy i kajmakowy i ... Maju - pamiętasz swoją tartę czekoladową z nutą pomarańczy i orzechami laskowymi? Nasza znajomość od niej się zaczęła i bardzo ją lubię ... :-) Postanowiłam zrobić mazurka czekoladowego z pomarańczową nutą i orzechami laskowymi, hihi. Zmniejszam tylko objętość, kształt i będę miała to co tygryski lubią najbardziej :-) W związku z tym - mam pytanie ... czy zmienić spód na inny czy ciasto zrobić takie jak na tartę? :-)
    Ten mazurek też niczego ... ale jeszcze pascha, baba, baran :-) Stół mi się ugnie i moja lodówka nie pomieści wszystkiego .... a jak słoneczko przyświeci to balkon odpada i wtedy masakra .... a na pewno wszystkiego od razu nie zjemy, nie ma szans :-) :-) No chyba, że ktoś wpadnie pomóc ... już dziś zapraszam ;-)

    Pozdrawiam Maju
    Szkat

    OdpowiedzUsuń