niedziela, 18 marca 2018

brownie jaglane z pieczonym burakiem, wegańskie

Któregoś dnia oglądałam telewizję śniadaniową, popijałam poranną kawę i leniwie przeglądałam facebookowe nowości. A w śniadaniowej, jak zwykle, było gotowanie. Usłyszałam, że gotuje kucharz piłkarskiej reprezentacji Tomasz Leśniak, zerknęłam na ekran telewizora, a tam pyrkał cudny ciemny i apetyczny rosół, pan Tomasz prezentował brownie, i nawet już nie pamiętam jakie dania jeszcze, wszystko przepięknie podane, apetyczne, kolorowe, bajeczne.
Niestety, nie udało mi się złapać oryginalnego przepisu na brownie Tomasza Leśniaka, usłyszałam jedynie, że jest to deser z kaszą jaglaną, popędziłam do kuchni, żeby odtworzyć, no i siłą rzeczy, musiałam improwizować.
Pyszne to moje brownie, chociaż wygląda trochę jak kaszanka. Nie ma w nim cukru, mąki, ani jajek. Jest mocno czekoladowe i wilgotne, i mimo, że bez cukru, dzięki pieczonemu burakowi i syropowi z agawy, wystarczająco słodkie i aromatyczne.
Ciasto polecam wszystkim tym, którzy na diecie, liczą kalorie i dbają o dietę, zamiast wielkanocnego, zabójczo kalorycznego mazurka. Świetnie smakuje posypane kakao albo z dodatkiem świeżych owoców.
















składniki:

blaszka o wymiarach 14 x 39cm ( 20 x 30cm też )

1 kubek suchej kaszy jaglanej
1 średni burak, upieczony
1 kubek mleka migdałowego
kilkanaście świeżych daktyli
1/3 kubka syropu z agawy
3-4 czubate duże łyżki masła orzechowego, miękkiego
100g kakao
szczypta soli
2 łyżeczki proszku do pieczenia
100g gorzkiej czekolady, grubo posiekanej
2-3 łyżki mąki ziemniaczanej
1 łyżeczka naturalnego ekstraktu waniliowego





jak zrobić:

umyj buraka, zawiń w folię aluminiową i piecz w piekarniku w 200' przez około 50-60 minut, aż przy nakłuciu będzie miękki, potem lekko ostudź, obierz ze skórki i pokrój na kawałki. 
Kasze jaglaną opłucz na drobnym sicie, przelej wrzątkiem. W garnuszku zagotuj 2 i 1/2 kubka wody lekko osolonej, wrzuć kaszę i gotuj przez około 20 minut, aż będzie miękka i wypije całą wodę. 
Daktyle bez pestek zblenduj z burakiem na pastę. W misce wymieszaj dokładnie, najlepiej mikserem, ciepłą jeszcze kaszę z mlekiem migdałowym i masłem orzechowym, dodaj pastę z daktyli i buraka, kakao, ekstrakt waniliowy, syrop z agawy, proszek do pieczenia i mąkę ziemniaczaną. Wsyp kawałki czekolady i wymieszaj łyżką.  
Blaszkę wyłóż papierem do pieczenia, przełóż do niej przygotowaną masę czekoladową, wyrównaj i piecz w 180' przez około 60 minut, do suchego albo lekko wilgotnego patyczka - pamiętaj, że to ciasto, które po upieczeniu pozostaje wilgotne. Podawaj posypane kakao albo z owocami.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz