niedziela, 10 listopada 2019

rogaliki kruche z nadzieniem orzechowym

Nie przepadam z rogalami marcińskimi. To uczucie zawodu, kiedy kupione z nadzieją na wnętrze wypełnione od końca do końca nadzieniem, a po ugryzieniu okazują się przeciętnym rogalem z przewagą ciasta, nie jest miłe i nie chcę go przeżywać.
A jakie rogale, czy raczej rogaliki lubię? Takie z dużą ilością nadzienia w cienkiej warstwie ciasta najlepiej kruchego, i takie właśnie rogaliki zrobiłam.
Przepis na ciasto jest wyjątkowo prosty,  wykonanie łatwe, koniecznie jednak trzeba zaopatrzyć się w biały ser, no i sporą ilość orzechów do nadzienia.



























składniki:

na około 25-30 rogalików


ciasto:

2 1/2 kubka mąki orkiszowej jasnej ( może być TYP 700 ) - ewentualnie 2 1/2 kubka zwykłej mąki pszennej TYP 500
250g miękkiego masła
200g białego sera tłustego, mielonego, ja użyłam takiego jak na sernik, z Kościana
spora szczypta soli
2 łyżki cukru pudru
1 opakowanie cukru waniliowego, albo łyżeczka ekstraktu waniliowego naturalnego

nadzienie:

200g orzechów włoskich mielonych
garść migdałów, uprażonych na patelni i drobno posiekanych
120g cukru brązowego albo trzcinowego
1/2-1 łyżeczki cynamonu
szczypta soli
100-110ml śmietany kremówki
2 łyżki rumu ( opcjonalnie ) 






jak zrobić:

wymieszaj wszystkie suche składniki, dodaj masło i pokruszony ser, połącz składniki, a potem szybko wyrób w miarę gładkie ciasto. Jeżeli jest za suche i trudno się klei, dodaj odrobinę zimnej wody. Zawiń w folię spożywczą i włóż do lodówki na 30 minut. W tym czasie zrób nadzienie.

Wymieszaj orzechy z migdałami, dodaj cynamon, sól, cukier, wymieszaj, wlej śmietanę i rum, dobrze wymieszaj, masa powinna być kleista ale bardzo gęsta.

Gotowe ciasto podziel na 3 części. Jedną, resztę włóż do lodówki, rozwałkuj na okrągły placek, w miarę cienki, ale nie przesadź - będzie się kleił.





Placek podziel na 8 albo 12 trójkątów ( moje są zrobione z 12 części, są malutkie i bardzo zgrabne ).
Nałóż czubatą łyżeczkę nadzienia tam, od szerszej strony, zwijaj od tej strony do czubeczka, rogi sklej i lekko wygnij.
Układaj rogaliki na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia. Posmaruj rozbełtanym jajkiem, piecz w piekarniku rozgrzanym do 180' przez 20-25 minut, aż będą złociste.
Możesz posypać cukrem pudrem albo posmarować lukrem.






2 komentarze:

  1. robię z podobnym nadzieniem plus ciasto półfrancuskie z przepisu na rogale srodeckie, jest miękkie, wilgotne, nie za tłuste i pięknie się listkuje. przeżyłam duże rozczarowanie certyfikowanym oryginałem kilka lat temu, wydal mi się mdły i bez polotu dlatego postanowiłam wziąć sprawy w swoje ręce ;)
    a ciasto kruche na twarogu pamiętam z dzieciństwa, moja mama piekła z niego rogaliki z dżemem, jedne z nielicznych wypieków, które jej wychodziły :D

    OdpowiedzUsuń
  2. Jak długo rogaliki nadają się do spożycia? Ile można je przechowywać ?

    OdpowiedzUsuń