niedziela, 19 kwietnia 2020

Chapati, płaski chlebek z Afryki Wschodniej

Do większości potraw afrykańskich płaskie chlebki, rodzaj placków, są absolutnie niezbędne, uzupełniają one smak potrawy i zastępują sztućce.
Mój absolutnie ulubiony placek to indyjska paratha, placek o listkowatej strukturze, nasączony masłem klarowanym. Placki afrykańskie też w dużej mierze wywodzą się z Indii, a dzisiejszy chlebek chapati bardzo zbliżony jest własnie do paratha. Można go piec na patelni, ciasto nie zawiera żadnych spulchniaczy, a mimo to placek pięknie "puchnie", a jego struktura staje się warstwowa.
Przygotowanie zabiera 20-30 minut, kilkanaście minut na upieczenie i chapati gotowe. Może warto takie placki wprowadzić do codziennego jadłospisu?














składniki:

na 8 sztuk


3 kubki mąki pszennej TYP 500, ja użyłam mąki orkiszowej TYP 720
3 łyżki oleju roślinnego, ja użyłam oliwy
1 łyżeczka soli
letnia woda, ok. 300-400ml








jak zrobić:

do miski wsyp mąkę, dodaj sól, wymieszaj, dodaj olej, wymieszaj, wlej trochę wody i wymieszaj, dolej jeszcze więcej, ponownie wymieszaj, i tak dolewaj stopniowo, aż uzyskasz wilgotne, trochę kleiste ciasto. Teraz wyłóż je na podsypany mąką blat, wyrabiaj przez około 10 minut, aż ciasto będzie gładkie i elastyczne; jeżeli trzeba, podsypuj mąką.
Przełóż wyrobione ciasto do miski, przykryj folią i odstaw na około 20 minut.
Po tym czasie podziel ciasto na 8 równych części, każdą rozwałkuj na podsypanym mąką blacie na placek o średnicy 25cm. Posmaruj placek cieniutko olejem albo masłem klarowanym, zroluj ciasno w wałeczek, a potem wałek zwiń w spiralę ( na zdjęciu ), koniec włóż do środka spirali.
Tak przygotowane spirale przykryj ściereczką i zostaw na 10 - 15 minut.
Rozwałkuj delikatnie na podsypanym blacie na placek o grubości 5-6 mm ( ok. 0.5cm ). Rozgrzej patelnię, ułóż placek na suchej patelni, kiedy zaczną się pojawiać bąble, nasmaruj olejem, przewróć na drugą stronę, po chwili też nasmaruj olejem. Przewracaj kilkakrotnie, aż uzyskasz pożądany kolor - ja lubię jasnozłociste. Smażenie każdego to w sumie około 1-2 minuty.
Podawaj ciepłe, zimne też są doskonałe.

UWAGA: kubek to pojemność 250ml
placki można smarować olejem albo masłem klarowanym, ja smarowałam masłem klarowanym zrobionym w domu










1 komentarz: