wtorek, 13 grudnia 2022

Ciasto marchewkowe z ananasem, przekładane obłędnym kremem śmietankowym

 Czy ciasto marchewkowe jest świąteczne? Dla mnie bardzo, przede wszystkim dzięki kremowi śmietankowemu, bo przypomina mi kołderkę śnieżną, dzięki smakowi z nutą cynamonu, ale też ze względu na wspomnienia.

Dawno temu dostałam w prezencie książkę kulinarną Kuchnia Amerykańska, w której było mnóstwo różnych ciekawych przepisów, których zupełnie nie pamiętam, bo dla mnie był w niej tylko ten jeden, ten na ciasto marchewkowe. Był to czas świąteczny, ciasto okazało się absolutnym hitem, królem Świąt. Od tego czasu w naszej rodzinie ciasto marchewkowe jest zdecydowanie ciastem świątecznym.

Tamtego przepisu już nie używam, w międzyczasie upiekłam ich bardzo wiele i to bardzo różnych, takich, które uważam za lepsze od tego pierwszego, chociaż tak naprawdę już nie pamiętam dokładnie jego smaku. 

Dzisiejsze ciasto jest wzbogacone o jeden nietypowy składnik, a jest nim ananas, dzięki któremu ciasto jest długo wilgotne i świeże, zyskuje też na smaku, ponieważ owoc dodaje mu delikatnie ostrości i wyrazistości. 

Przypominam, że KUBEK to 250ml, składnika nasypujemy czy nalewamy do samej krawędzi miarki.

Nie miałam maślanki, szybko ją zrobiłam (taką prawie maślankę): wymaganą objętość zastąpiłam mlekiem, do którego dodałam dużą łyżkę soku z cytryny, poczekałam 20 minut, mleko częściowo się ścięło i było gotowe. Można też użyć mieszaniny kefiru czy kwaśnej śmietany pół na pół z mlekiem.

 




































Ciasto:

forma okrągła o średnicy 25-26cm


  2 kubki mąki pszennej typ 500

2 łyżeczki sody

1/2 łyżeczki  soli

2 łyżeczki mielonego cynamonu

3 duże jajka

1 1/2 kubka cukru

3/4 kubka oleju roślinnego, ja użyłam słonecznikowego

3/4 kubka maślanki

2 łyżeczki ekstraktu z wanilii

2 kubki startej na grubej albo średniej tarce marchwi

200g odsączonego ananasa z puszki, drobno posiekanego

100g wiórków kokosowych

1 kubek posiekanych orzechów włoskich albo pekan


Krem:

1/2 kubka miękkiego masła

350g kremowego serka śmietankowego typu Philadelphia, ja używam serka Twój Smak

około 350-400g cukru pudru, ja użyłam trochę mniej, bo konsystencja kremu już była odpowiednia

1 1/2 łyżeczki ekstraktu waniliowego


jak zrobić:

wyłóż formę papierem do pieczenia, odłóż

W misce wymieszaj suche składniki, mąkę, sodę, sól i cynamon.

W osobnej misce dobrze ubij jajka, cukier, olej, maślankę i wanilię, aż masa będzie gładka. Dodawaj suche składniki porcjami, cały czas mieszając mikserem albo robotem na wolnych obrotach, aż masa będzie gładka. Teraz dodaj marchew, ananas, wiórki kokosowe i orzechy, wymieszaj, już nie musisz mikserem, możesz łyżką.

Wylej masę do formy. Piecz w 180' przez 30-35minut, a może nawet 40 minut, do suchego patyczka.

Zostaw ciasto w formie przez 15 minut, potem zdejmij obręcz i wystudź ciasto całkowicie.

Przygotuj krem: dokładnie wymieszaj przy pomocy miksera wszystkie składniki na gładki krem.

Kiedy ciasto wystygnie, ostrym nożem równo przekrój je na dwa blaty. Połowę kremu wyłóż na dolny blat, przykryj górnym, lekko dociśnij. Resztę kremu rozprowadź na wierzchu ciasta. Udekoruj je orzechami albo daktylami.









Brak komentarzy:

Prześlij komentarz