poniedziałek, 13 sierpnia 2018

ucierane orkiszowe ze śliwkami

Jak mnie to ciasto ucierane męczy, ciągle nad nim pracuję, coś zmieniam, ulepszam, poprawiam, i w końcu to dzisiejsze jest już bliskie ideału.
Chciałam, żeby ciasto było wilgotne, z chrupiącymi kawałeczkami w środku, z bardzo maślaną, też chrupiącą kruszonką, takie właśnie jest to ciasto. Zrobiłam je z mąki orkiszowej ciemnej, chlebowej, dodałam siemię lniane i grubo mielone migdały, też cynamon, ma więc inną, ciekawą barwę i konsystencję. Z kruszonki też jestem bardzo zadowolona, bo w kruszonkach już osiągnełam perfekcję, a to dzięki cobblerom czy crumble, które robię namiętnie, z każdych dostępnych owoców.
Ciasto ucierane jest idealne latem, kiedy możemy korzystać z obfitości owoców. Nie musi wyrastać, jak drożdżowe, nie trzeba wychładzać ani podpiekać ciasta, jak w kruchych spodach do tart, jest łatwe, szybkie, wystarczy wymieszać składniki, nie przejmując się specjalnie kolejnością ich dodawania, i ciasto gotowe. Moje dzisiejsze ze śliwkami cudowne, wypróbujcie koniecznie.

























składniki:

na blaszkę 21 x 26cm

ciasto:

3 jajka o temperaturze pokojowej
1 kubek cukru
300g mąki orkiszowej, jasnej albo ciemnej, ja użyłam ciemniej TYP 1850
2 łyżki siemienia lnianego
3 duże łyżki jogurtu greckiego
1/4 łyżeczki soli
2 łyżeczki proszku do pieczenia
3/4 kubka oleju słonecznikowego
2 łyżeczki cynamonu
1/2 kubka mielonych migdałów

śliwki, pokrojone na połówki albo ćwiartki - kilkanaście, tyle, żeby pokryły całe ciasto
cukier brązowy do posypana śliwek

kruszonka:

110 - 120g bardzo miękkiego masła
szczypta soli
3/4 kubka cukru
1 kubek mąki pszennej TYP 450 albo 500








jak zrobić:

jajka ubij mikserem z cukrem na puszystą jasną masę, dodawaj olej, cały czas mieszając. Suche składniki, mąkę mielone migdały, sól, proszek do pieczenia, cynamon, siemię lniane wymieszaj w osobnej misce, dodaj do mieszaniny jajek, wymieszaj mikserem. Dodaj jogurt, jeżeli masa jest za sucha, dodaj więcej jogurtu. 

Blaszkę wyłóż papierem do pieczenia. Wyłóż ciasto, wyrównaj wierzch. Kawałki śliwek ułóż na całej powierzchni, posyp cukrem brązowym.

W osobnej misce przygotuj kruszonkę - ze składników zagnieć ciasto, powinno dać się lepić w kawałki - kluski. Rozłóż kawałki kruszonki na śliwkach.

Piecz w piekarniku rozgrzanym do 180' przez 40 - 45 minut, aż kruszonka będzie złocista, ale trzeba również upewnić się, że samo ciasto jest upieczone, patyczkiem.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz