niedziela, 15 stycznia 2023

Babka cytrynowa w czekoladzie

 Ostatni tydzień był dla mnie wyjątkowo pracowity, warsztaty codziennie, poza nimi mnóstwo spraw do załatwienia i wciśnięcia w już i tak napięty grafik. Do tego skończył się chleb, a chleb piekę sama i choćby się paliło i waliło, chleb musi być upieczony, a wiadomo, że chleb to kilka etapów nie da się tego procesu przyspieszyć. Nie miałam żadnych rezerw czasowych na zrobienie ciasta do kawy, a to, podobnie jak chleb, musi być i to takie upieczone w domu, oczywiście przeze mnie.

Na całe szczęście tydzień temu, w niedzielę, upiekłam babkę, oblałam ją czekoladą, a kiedy polewa dobrze zastygła, zapakowałam ją szczelnie w pergamin, folię aluminiową i spożywczą. Babka przez cały ten czas, do wczoraj, zachowała świeżość i wilgotność, uratowała nasze codzienne kawy, które bez kawałka ciasta nie mają przecież sensu.  

Na szczęście zrobiłam kilka zdjęć babki, w pierwszej wolnej chwili wrzucam post i dzielę się tym naprawdę doskonałym przepisem. Babkę można zrobić w wersji cytrynowej, można też pominąć cytrynę i dodać dobry naturalny ekstrakt waniliowy, jeżeli nie przepadacie za cytrynowym smakiem ciast, jak ja. A jednak zrobiłam cytrynową, bo świetnie pasuje do gorzkiej czekolady, z której zrobiłam polewę. Polewę można zrobić, ale nie trzeba. Babkę można również pokryć lukrem, ja Wam przedstawiam moją opcję, ale zapraszam do dostosowania przepisu do Waszych smaków.

Polewę czekoladową zrobiłam jak ganache, ze śmietaną kremówką, można też roztopić czekoladę stawiając miskę z posiekaną czekoladą na garnku z odrobiną parującej wody, kiedy zmięknie wymieszać ją dobrze i posmarować wierzch babki.


















Składniki:

na średniej wielkości keksówkę, czyli podłużną prostokątną formę

250g miękkiego masła

350g mąki pszennej TYP 450/480

250g drobnego cukru

4 jajka, koniecznie o temp pokojowej

1 1/2 łyżeczki proszku do pieczenia

duża szczypta soli

skórka otarta z 1 cytryny

sok z 1 cytryny


polewa:

80ml śmietany kremówki 30%

1 tabliczka 90g gorzkiej czekolady


jak zrobić:

przesianą mąkę wymieszaj z proszkiem do pieczenia i solą. Masło utrzyj z cukrem w robocie albo mikserem ręcznym na bardzo puszysty krem. Dodawaj po jednym jajku do masła, cały czas ubijaj mikserem, aż składniki się połączą. Wtedy zacznij dodawać suche składniki porcjami, mieszaj masę cały czas, aż będzie gładka i jednolita. Na samym końcu dodaj skórkę i sok z cytryny, wymieszaj dobrze ciasto. 

Formę wyłóż papierem do pieczenia. Przełóż ciasto do formy, wyrównaj, wierzch przetnij wzdłuż ostrym nożem, żeby pękło w tym miejscu. Piecz w 180' przez około 40-45 minut, do suchego patyczka.

Po upieczeniu zostaw w formie przez kilka minut, potem przełóż na kratkę i zostaw do całkowitego wystygnięcia.

Przygotuj polewę: w garnuszku podgrzej śmietanę, aż zawrze na brzegach. Zestaw z ognia, wsyp posiekaną czekoladę, zostaw bez mieszania, aż zmięknie. Wymieszaj na gładką, aksamitną masę. Pokryj nią wierzch i boki ciasta, zostaw aż polewa zastygnie, wtedy możesz kroić. 







Brak komentarzy:

Prześlij komentarz