czwartek, 25 sierpnia 2022

Lawendowe ciasto z morelami, prawie bez mąki

To cudowne letnie ciasto pachnące Francją, Prowansją, pachnące lawendą. Południe Francji to pola fioletowej lawendy, to widok niesamowity, zapach też. Pamiętam cudowne małe sklepiki ulokowane w pobliżu, a często w samym środku pola lawendowego. Sklepiki lawendowe, bo wszystko w nich kojarzyło się z jej zapachem albo kolorem, było mydełko, olejki, obrazki, obrusy i serwetki haftowane, miody i ekstrakty, cudowne. Francuzi uwielbiają rękodzieło, cenią je i są gotowi zapłacić za ręczną robotę dużo, stąd te sklepiki i lawendowe produkty. 

W moim ogródku lawenda już przekwitła, nawet ususzyła się. ale wystarczy ruszyć łodyżką, a suche kwiatostany pachną jak świeże. Do ciasta użyłam suchej lawendy, ale jeżeli macie świeżą, będzie jeszcze lepsza.  

To ciasto z przepisy Yottama Ottolenghi, a przypomniałam sobie o nim przeglądając facebooka, gdzie trafiłam na post z bloga @kuchennymidrzwiami. Kiedyś już piekłam to ciasto i było świetne, postanowiłam je powtórzyć i znowu okazało się doskonałe. Jest wilgotne, ciasto ma mało mąki, jego główną masą są mielone migdały i orzechy. Lawenda świetnie komponuje się z cytryną, w cieście jest otarta skórka, a w lukrze sok. Cudowny francuski deser, będzie świetny na weekend.






























Składniki:

forma okrągła o średnicy 22-24cm


185g miękkiego masła, pokrojonego na kawałki

2 łyżki oleju z orzechów, ja nie miałam, użyłam oliwy

220g cukru

120g mielonych migdałów

120g mielonych orzechów laskowych albo włoskich

90g mąki TYP 500

1/2 łyżeczki proszku do pieczenia

szczypta soli

4 jajka

1 łyżeczka ekstraktu naturalnego z wanilii

skórka otarta z 1 cytryny

1-2 łyżeczki kwiatków z lawendy, świeżej albo suszonej


500g moreli, umytych i podzielonych na połówki


lukier:

80g cukru pudru

1 łyżka Amaretto

odrobina soku z cytryny


jak zrobić:

ubij mikserem masło z olejem i cukrem na puszystą masę. Dodaj mielone migdały i orzechy, ubij jeszcze raz na jasny krem. 

Dodawaj po jednym jajku, cały czas ubijając, dodaj kolejne dopiero jak poprzednie jest dobrze połączone z masą. 

Dodaj mąkę wymieszaną z proszkiem do pieczenia, wanilię, skórkę z cytryny, lawendę i sól, dobrze wymieszaj.

Spód formy wyłóż papierem do pieczenia, spód i boki dobrze nasmaruj masłem i wysyp mąką. Gotową masę wyłóż do formy, wyrównaj wierzch. Na wierzchu ułóż połówki moreli, skórką do dołu. 

Piecz w 170' przez 60-70 minut, aż wierzch będzie mocno rumiany, a patyczek wkłuty w środek suchy.

Po upieczeniu zostaw ciasto w formie na kilka minut, potem zdejmij obręcz. Po kolejnych kilkunastu minutach przełóż ciasto na kratkę do wystudzenia.

Przygotuj lukier: wszystkie składniki wymieszaj dobrze, aż lukier będzie miał konsystencję śmietany. Polej wierzch ciasta, poczekaj z krojeniem, aż lukier stężeje.













Brak komentarzy:

Prześlij komentarz