piątek, 26 sierpnia 2022

Brioszka, szybka i łatwa

 Chleb żytni na zakwasie ma, niewątpliwie, ogromne walory dietetyczne i smakowe, ale czasami mam ogromną ochotę na pieczywo pszenne, maślane, takiej jak chałka czy brioszka.

O ile z chałką radzę sobie doskonale, wypracowałam też świetny przepis na idealną chałkę, mięsistą, maślaną, a do tego nie wymagającą wielu godzin wyrastania, to z brioszką miałam zawsze właśnie ten problem, bardzo długi czas wyrastania. Biorąc pod uwagę, że brioszka musi wyrastać dwukrotnie, a pierwsze najczęściej jest długie, czasami trudno te czasy wpasować w plan dnia. A jest to ciasto wyjątkowo wrażliwe na przerośnięcie. Ostatnio zdarzyło mi się, że brioszka już w foremce wyrosła, a potem przerosła, i ostatecznie opadła, przy pieczeniu już nie podrosła, pozostała płaska, a ciasto nie miało już tej doskonałej jakości.

Trafiłam na bardzo dobry przepis włoskiej laureatki Masterchefa, przepis, który nie tylko jest doskonały ze względu na jakość brioszki, ale również ze względu na prostotę i w miarę krótki całkowity czas wyrastania i pieczenia. 

Ten przepis już umieściłam wcześniej, przypominam go, bo zbliża się weekend, a ja właśnie upiekłam brioszkę i wyszła, jak zwykle świetnie. Postanowiłam go przypomnieć, żebyście mogli z niego jak najszybciej skorzystać. Brioszkę można cudownie odpiekać, można z niej zrobić kanapki na lunch albo świeżą jeść z konfiturą czy miodem. 







 
























Składniki:

na średniej wielkości keksówkę - podłużną formę do pieczenia


180ml mleka

50g masła

60g cukru

szczypta soli

450g mąki wysokobiałkowej, ja użyłam mąki pszennej TYP 450

7g suchych drożdży

3 jajka plus 1 do posmarowania wierzchu





jak zrobić:

w rondelku podgrzej mleko z posiekanym masłem i cukrem. Masło rozpuść i odstaw rondelek do przestudzenia. 

Do miski wsyp mąkę, dodaj suche drożdże, wymieszaj. W osobnej misce ubij jajka, dodaj do nich mieszaninę mleka z masłem. Mokre składniki dodaj do suchych, mieszaj łyżką, teraz dodaj sól, dobrze wymieszaj całość. Masa jest mokra, kleista. Przykryj miskę folią spożywczą, odstaw na 3-4 godziny do wyrośnięcia, aż podwoi objętość, Moje ciasto wyrosło szybciej.

Wierzch wyrośniętego ciasta posyp mąką, wyjmij je z miski, rozciągnij je w prostokąt, zwiń w kiełbasę, podziel ją na 3 części. Każdą uformuj w kulę zawijając boki ciasta pod spód, tak jak przy formowaniu bułeczek. 

Formę keksówkę wysmaruj dokładnie masłem. Kule ciasta włóż do formy, jedną obok drugiej, przykryj folią spożywczą i odstaw do wyrośnięcia jeszcze na około godzinę, ciasto powinno wyrosnąć poza formę.

Jajko roztrzep z odrobiną mleka, posmaruj wierzch brioszki, piecz w 220' przez 20 minut, aż będzie mocno złocista. Wyjmij, po kilku minutach przełóż ją na kratkę do wystygnięcia. Jeżeli nie chce "wyjść" z formy, to się często zdarza, natnij nożem obrys brioszki, czasami jajko spływa w szczelinę między ciastem i formą i się zapieka.





2 komentarze: