sobota, 8 października 2022

Tarta z gruszkami i rumem, super krucha i maślana

 Najbardziej lubię ciasto wilgotne, czekoladowe, kremowe, ale często mam ochotę na kruche ciasto z owocami, proste i bezpretensjonalne. Najlepsze jest na ciepło, jeżeli nie uda mi się go zjeść natychmiast po upieczeniu to podgrzewam je, i takie lubię najbardziej. Idealne jest z gałką lodów waniliowych albo z sosem waniliowym. 

Przeglądałam przepiękną książkę o kuchni weneckiej i w niej właśnie trafiłam na przepis na kruchą tartę gruszkową. Nie jest to stary tradycyjny przepis, jak większość w tej książce, to tarta, którą koleżanka autorki mieszkająca w pięknym miasteczku Chioggia często robi. Chioggia leży blisko Wenecji, bywałam tam kiedyś często, tym bardziej musiałam zrobić tę tartę. Przepis trochę zmodyfikowałam, ale bardzo niewiele. Tarta jest pyszna, to doskonałej jakości kruche ciasto i owoce. Łamie się przy krojeniu, nie wygląda to pięknie, ale za to smakuje obłędnie, proste smaki, świetny, niebanalny deser.




























Składniki:


na formę 22cm


ciasto:

300g mąki pszennej typ 480/500

180g masła zimnego, pokrojonego na kawałki

160g drobnego cukru

1 jajko

2 łyżeczki cynamonu

szczypta soli


nadzienie:

4-5 gruszki, obrane i pokrojone w plasterki

2-3 łyżki cukru trzcinowego

2 łyżeczki kardamonu

2 łyżki rumu (opcjonalnie)


cukier puder do posypania wierzchu (opcjonalnie)





jak zrobić:

mąkę wymieszaj z solą, wrzuć do niej kawałki masła, rozetrzyj palcami na kruszonkę. Dodaj cukier, jajko i cynamon. Zagnieć elastyczne gładkie ciasto. Uformuj je w dysk, zawiń w folię spożywczą, włóż do lodówki na 30 minut.

Obrane i pokrojone gruszki wymieszaj z kardamonem. Ciasto podziel na dwie części, większą, około 2/3 i mniejszą.

Formę wyłóż papierem do pieczenia. Większą część ciasta rozwałkuj na papierze, najlepiej przez folię spożywczą, przenieś razem z papierem do formy i wylep nim dokładnie spód i boki. Wyłóż gruszki do formy, rozłóż równomiernie na całym spodzie, posyp cukrem trzcinowym i skrop rumem.

Drugą, mniejszą część ciasta rozwałkuj na placek o średnicy trochę większą niż forma, też na papierze do pieczenia i przez folię, przykryj nim owoce, lekko sklej palcami brzegi ciasta - spodu i wierzchu. Nakłuj ciasto na wierzchu w kilku miejscach, żeby para uchodziła.

Piecz tartę w 190' przez około 30 minut, aż będzie złocista z wierzchu. Moja przypiekła się trochę za bardzo, radzę zaglądać do niej w trakcie pieczenia. 







Brak komentarzy:

Prześlij komentarz