czwartek, 11 listopada 2021

Chlebek bananowy bez mąki, bezglutenowy

 Mam kilka ulubionych wypieków, jednym z nich są chlebki bananowy i dyniowy. Klasyczne bananowe piekłam już mnóstwo razy, zawsze tak samo się cieszę, kiedy się udaje. Dyniowy robiłam raz może dwa, zdecydowanie muszę to nadrobić.

Dzisiaj będzie o kolejnym bananowym, tym razem takim bez mąki, bezglutenowym. Bez glutenu, ale z jajkami. Wyeliminowanie obu składników wydało mi się ryzykowne. Rozgnieciony banan jest mokry i ciężki, a to może sprawić, że chlebek się nie podniesie, a to skończy się zakalcem. Podejmę tę próbę, ale dzisiaj upiekłam chlebek bez białej mąki, użyłam mielonych migdałów, z jajkami. Pomysł zaczerpnęłam z doskonałej książki Sweet Laurel, książki z przepisami  na słodkości i wypieki bezglutenowe. 

Możecie śmiało korzystać z tego przepisu, chlebek uda się z pewnością. Jest wyrośnięty, wilgotny w środku, przyjemnie słodki, o ciekawej teksturze. Dodałam do ciasta posiekane orzechy brazylijskie i czekoladę, ale równie dobrze można użyć orzechów włoskich, daktyli, też rodzynek, wszystkiego tego, co lubicie. Wiem, że nie wszyscy są fanami cynamonu, ten chlebek jest dla nich, nie ma w nim ani szczypty, a zwykle w chlebkach bananowych jest sporo tej przyprawy, w tym chlebku są nuty waniliowa i migdałowa. 

Zdjęć w przekroju zdążyłam zrobić, niestety, tylko kilka, chlebek zniknął błyskawicznie.
























Składniki:

na 2 formy 27cm x 15cm


1/2 kubka roztopionego oleju kokosowego

5-6 dojrzałych bananów, rozgniecionych, albo rozdrobnionych blenderem

2/3 kubka syropu klonowego albo syropu z agawy

2 duże jajka

2 łyżeczki naturalnej esencji waniliowej

2 kubki mąki migdałowej, albo drobno zmielonych migdałów bez skórek

1/2 łyżeczki sody oczyszczonej

1/2 łyżeczki soli

100g gorzkiej czekolady, posiekanej

kilkanaście orzechów brazylijskich, posiekanych

2 banany przekrojone wzdłuż, do dekoracji wierzchu chlebków 

1 łyżka cukru kokosowego, do posypania bananów







jak zrobić:

w misce wymieszaj mikserem rozgniecione banany, olej kokosowy, syrop klonowy, jajka i esencję waniliową. W mniejszej misce wymieszaj mąkę migdałową, sodę oczyszczoną i sól. Stopniowo dodawaj suche składniki do mokrych, mieszaj mikserem aż ciasto będzie dobrze ubite. Dodaj orzechy i czekoladę, wymieszaj delikatnie, dokładnie.

Foremki wyłóż papierem do pieczenia, piekarnik rozgrzej do 180'. Nałóż ciasto do foremek, na wierzchu ułóż połówki bananów, posyp je cukrem kokosowym. Piecz przez 40-45minut, aż wierzch będzie złocisty, a patyczek suchy. Po kilku minutach po wyjęciu z piekarnika wyjmij ciasto z foremki razem z papierem, ułóż je na kratce, żeby wystygło. Musi całkowicie ostygnąć zanim zaczniesz je kroić.









Brak komentarzy:

Prześlij komentarz