piątek, 15 kwietnia 2022

BRIOSZKA na Wielkanoc

 Bardzo lubię ten przepis. To przepis Enriki Della Martira, finalistki włoskiego Masterchefa, którą można zobaczyć w programie Z Chlebem i Oliwą. Enrika specjalizuje się w wypiekach, ja też je lubię najbardziej. Jej to wychodzi cudownie, często korzystam z jej przepisów, każdy udaje się doskonale.

A brioszkę lubię szczególnie, bo jest to przepis szybki i łatwy, nie trzeba czekać na nią do następnego dnia, a smakuje doskonale. Dlaczego brioszka na Wielkanoc? Dotychczas piekłam chałki, bo lubię na świątecznym stole takie pieczywo. Wygląda pięknie, efektownie. W tym roku postanowiłam coś zmienić, będzie brioszka.




















Składniki:

na średniej wielkości keksówkę - podłużną formę do pieczenia


180ml mleka

50g masła

60g cukru

szczypta soli

450g mąki, najlepiej Manitoba, albo innej wysokobiałkowej, ja użyłam mąki pszennej TYP 450

7g suchych drożdży

3 jajka plus 1 do posmarowania wierzchu





jak zrobić:

w rondelku podgrzej mleko z posiekanym masłem i cukrem. Masło rozpuść i odstaw rondelek do przestudzenia. 

Do miski wsyp mąkę, dodaj suche drożdże, wymieszaj. W osobnej misce ubij jajka, dodaj do nich mieszaninę mleka z masłem. Mokre składniki dodaj do suchych, mieszaj łyżką, teraz dodaj sól, dobrze wymieszaj całość. Masa jest mokra, kleista. Przykryj miskę folią spożywczą, odstaw na 3-4 godziny do wyrośnięcia, aż podwoi objętość, Moje ciasto wyrosło szybciej.

Wierzch wyrośniętego ciasta posyp mąką, wyjmij je z miski, rozciągnij je w prostokąt, zwiń w kiełbasę, podziel ją na 3 części. Każdą uformuj w kulę zawijając boki ciasta pod spód, tak jak przy formowaniu bułeczek. 

Formę keksówkę wysmaruj dokładnie masłem. Kule ciasta włóż do formy, jedną obok drugiej, przykryj folią spożywczą i odstaw do wyrośnięcia jeszcze na około godzinę, ciasto powinno wyrosnąć poza formę.

Jajko roztrzep z odrobiną mleka, posmaruj wierzch brioszki, piecz w 220' przez 20 minut, aż wierzch będzie mocno złocisty.





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz