sobota, 19 marca 2022

Mazurek z kajmakiem i bezą

 Wielkanoc to mazurki. Ja je uwielbiam, niestety. Dlaczego? Bo te najlepsze nie są najzdrowsze. Musi w nich być masło, muszą być bardzo słodkie, a to już wystarczy, żeby nie kwalifikowały się do dobrej diety. Ale raz w roku nie zawsze, jak to mówią. Mówią trochę inaczej, ale sens jest podobny. W każdym razie, mazurek jest słodki, maślany, i bardzo pyszny.

Pomysł zaczerpnęłam z bloga ilovebake, to nie pierwszy mój wypiek z tego bloga. Kajmak można robić samemu, ale nie będę ryzykować podawania Wam przepisu, bo mi nigdy nie wychodzi taki, jak bym chciała. Użyłam gotowej masy krówkowej, lekko podgrzanej, żeby była gładka i luźniejsza, gęstą trudno rozprowadzić na spodzie. 

Jeżeli chcecie zrobić masę krówkową sami, a nie czujecie się na siłach robić ją od początku, czyli od roztopienia cukru, to polecam prosty sposób z wykorzystaniem skondensowanego mleka słodzonego w puszce. Wstawiamy puszkę do wąskiego wysokiego garnka, zalewamy wodą tak, żeby całkowicie zakryła puszkę z zapasem, doprowadzamy do wrzenia, a potem zmniejszamy ogień i gotujemy puszkę 500g przez 3 godziny, a 400g przez 2.5 godziny. Pilnujcie, żeby puszka była przez cały czas przykryta wodą, otworzyć można dopiero po ostudzeniu.




























Składniki:

na formę 23cm x 28cm

spód:

200 g mąki pszennej

125 g masła, zimnego

50 g cukru pudru

1 żółtko


nadzienie:

1 puszka masy krówkowej

3-4 łyżki konfitury z kwaśnych owoców, ja użyłam morelowej


beza:

1 białko

50g cukru

1/2 łyżeczki mąki ziemniaczanej


jak zrobić:

Mąkę wymieszaj z solą. Dodaj zimne masło, szybko rozetrzyj palcami, dodaj cukier puder oraz jajko i szybko zagnieć. Uformuj dysk, zawiń w folią spożywczą i schłodź w lodówce przez 30 minut. Formę wyłóż papierem do pieczenia. Ciasto rozwałkowuj przez folię spożywczą, przenieś do formy i wylep dokładnie spód. Nakłuj w kilku miejscach, włóż do zamrażalnika na 15 minut. Piecz w 200' i piecz przez około 20 minut, aż spód będzie delikatnie rumiany. Wystudź. Masę kajmakową podgrzej delikatnie, aby uzyskać bardziej płynną konsystencję.

Na spodzie rozsmaruj konfiturę, a na niej masę kajmakową, włóż blaszkę do lodówki na 30 minut.

Ubij białko na sztywną pianę. Pod koniec ubijania dodaj cukier, porcjami, miksuj, aż masa będzie sztywna i lśniąca. Dodaj mąkę ziemniaczaną i miksuj przez chwilę. Ja użyłam rękawa, ale możesz uformować bezy łyżką. Jeżeli masz rękaw cukierniczy, napełnij go masą białkową. Zetnij koniec i wyciśnij małe kleksy. Łyżką podobnie, formuj kleksy na całej powierzchni kajmaku. Piecz w 180' przez 15 minut, aż bezy będą lekko złociste na wierzchu.







Brak komentarzy:

Prześlij komentarz