poniedziałek, 4 lipca 2022

Jagodzianki z maślanego ciasta drożdżowego i z mnóstwem jagód

Tak właśnie, z maślanego ciasta, i nie ma tutaj innej opcji, żaden tłuszcz nie da takiego smaku, musi być masło.  

Nie jestem szczególną wielbicielką jagodzianek, ale postanowiłam zrobić takie najlepsze, z najlepszego ciasta drożdżowego, naładowane owocami. I jestem bardzo zadowolona, bo się udały wyśmienicie.

Ciasto ma sporo masła i dużo żółtek, jest żółte, mięciutkie, wilgotne i lekkie. Po przygotowaniu do pieczenia, już z jagodami, urosło po raz drugi, a właściwie trzeci, bo kulki zrobione z wyrośniętego ciasta przed formowaniem bułeczek też wyrosły. Kulki rozwałkowałam cieniutko, i nałożyłam taką ilość jagód, że ledwo skleiłam ciasto, ale przez to, że ciasto ponownie urosło, tego napakowania owocami aż tak nie widać, chociaż przy ugryzieniu widać, że jagodzianki są naprawdę pełne jagód. Ale wiecie co? Dla mnie, jeżeli ciasto jest dobre, a to jest obłędne, to wcale nie potrzebuję samych jagód w jagodziance, uwielbiam ciasto, a ciasto drożdżowe szczególnie. 

Porady:

- jeżeli masz robot kuchenny, najlepiej wyrabiać ciasto robotem albo mikserem z hakiem. Jest dość kleiste, lepiej nie podsypywać mąką, żeby zostało mokre, będzie lżejsze

- zrobione już jagodzianki trzeba dobrze skleić, żeby sok z owoców nie wypływał. Ja swoje skleiłam za słabo, sporo soku się wydostało

- moje jagodzianki są ogromne, z tej porcji ciasta zrobiłam 8 sztuk, lepiej jest zrobić mniejsze, jeżeli zrobisz 10 będą idealnej wielkości














































Składniki:

na 8 dużych albo 10 mniejszych (polecam tę opcję) jagodzianek


ciasto:

500g mąki pszennej typ 500 plus 1 łyżka do rozczynu i trochę do obsypania przed wyrastaniem

30g świeżych drożdży (albo 1 opakowanie drożdży suchych)

200ml ciepłgo mleka 3.2%

100g cukru plus 1 łyżka do rozczynu

1 opakowanie cukru wanilinowego

5 żółtek

100g bardzo miękkiego masła


400g czarnych jagód

3-4 łyżki cukru

1 łyżka mąki ziemniaczanej


kruszonka:

50g miękkiego masła

50g cukru

100g mąki pszennej


jak zrobić:

zrób rozczyn: podgrzej mleko, odlej do miski 1/3 całej ilości, wsyp pokruszone drożdże, dodaj 1 łyżkę cukru i 1 łyżkę mąki, wymieszaj i odstaw na 10 minut, aż rozczyn zacznie pracować, czyli się pienić.

Uwaga: jeżeli używasz drożdży suchych, wsyp bezpośrednio do mąki, pomiń robienie rozczynu.

Zrób kruszonkę: składniki kruszonki rozetrzyj palcami i wygnieć, aż zaczną przypominać grudki. Do placka drożdżowego robimy duże, grube grudki, do jagodzianek drobniutkie, żeby się trzymały wierzchu. Miskę z kruszonką wstaw do lodówki.

Do misy robota/ miksera wsyp mąkę, najlepiej ją przesiej, dodaj cukier, cukier wanilinowy, resztę mleka, żółtka, na końcu rozczyn, wyrabiaj, mikserem albo ręcznie, przez około 5 minut, teraz dodaj mięciutkie albo roztopione i przestudzone masło, najlepiej porcjami, wyrabiaj przez kolejnych 5-10 minut.

Zostaw ciasto w misie, uformuj kulę, ciągle w misie, posyp delikatnie mąką, przykryj folią spożywczą i odstaw w ciepłe miejsce do wyrośnięcia na 1 - 1 1/2 godziny do wyrośnięcia, ciasto z drożdżami suchymi wyrasta trochę dłużej, ciasto powinno podwoić objętość.

Wyrośnięte ciasto wyłóż na blat wysypany mąką, podziel je na 10 części. Każdą uformuj w kulkę, rozwałkuj cieniutko na placek, na środek nakładaj bardzo dużo jagód wymieszanych z cukrem i mąką ziemniaczaną. Chwyć brzegi placka i sklej je dobrze palcami. Odwróć kulę z jagodami łączeniem do spodu, ułóż je na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia, spłaszcz delikatnie dłonią, i uformuj podłużny kształt.

Gotowe jagodzianki przykryj ściereczką, zostaw jeszcze na 30 minut. 

Wyrośnięte posmaruj jajkiem roztrzepanym z kropelką wody, posyp kruszonką tak, żeby się przykleiła, na bogato. Piecz w piekarniku rozgrzanym do 180' góra dół przez 20-25 minut, aż będą mocno złociste. 

Podawaj jeszcze trochę ciepłe, wtedy są najlepsze.











4 komentarze:

  1. Witam czy mogą być mrożone owoce ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam :) jak najbardziej! mogą też być inne owoce, część zrobiłam z mrożonymi truskawkami, bo mi zabrakło jagód, tak więc z całą pewnością mogą!

      Usuń
  2. Odpowiedzi
    1. Dziękuję :) Ale nieskromnie muszę przyznać rację, są rewelacyjne!

      Usuń