niedziela, 19 grudnia 2021

ciasto marchewkowe doskonałe

Jako studentka anglistyki i wielbicielka kultury amerykańskiej od zawsze, byłam blisko nie tylko literatury i sztuki, ale również kulinariów. Pamiętam moją pierwszą książkę kulinarną, amerykańską, z której pochodził przepis na moje pierwsze ciasto marchewkowe. Nie było to wówczas ciasto popularne w Polsce, podobnie jak moje bieganie po ulicach miasta, ale w moim domu marchewkowe było od zawsze. Wilgotne, pachnące, aromatyczne, z czapą białego kremu. I to ten krem był kwintesencją tego ciasta. Moje dzieci, to już trochę później, biły się o to, kto będzie oblizywał łopatki od miksera i łyżkę, a kto wyskrobie miskę, taki był podział. Któregoś dnia wróciłam do domu, a dzieci działały w kuchni, nietrudno sobie wyobrazić, w jakim była stanie. Zatęskniły za ciastem marchewkowym, ale tylko za polewą śmietankową, więc zrobiły sam krem. Kiedy weszłam do kuchni, właśnie go kończyły, a krem miały nawet we włosach.

Dzisiejszy przepis to już nie tamten,  zmodyfikowałam go i naprawdę jest doskonały. Ciasto jest bardzo wilgotne, pachnące, w miarę proste, a krem niesamowity. To ciasto tak świąteczne, że nie może go zabraknąć wśród moich wypieków. Na Święta robię ciasto przekładane, bogatsze, kremu jest jeszcze więcej.
















na formę okrągłą o średnicy 25cm

czas przygotowania:  30 minut     czas pieczenia:  około 1 1/2 godziny


składniki:

ciasto:

1 1/2 kubka oleju roślinnego
2 kubki brązowego cukru
6 jajek
3 1/4 kubka mąki pszennej
2 łyżeczki sody oczyszczonej
1 łyżeczka proszku do pieczenia
1 łyżka cynamonu mielonego
1 łyżka ekstraktu waniliowego 
2 łyżeczki soli
1/2 łyżeczki gałki muszkatołowej
szczypta imbiru
500g marchewki startej na tarce o drobnych oczkach
3/4 kubka orzechów włoskich połamanych
1/2 kubka daktyli, pokrojonych na kawałki
polewa śmietankowa:

150g miękkiego masła
250g serka śmietankowego typu Philadelphia ( ja użyłam 'Twój Smak')
1 łyżka ekstraktu z wanilii
szczypta soli
3 kubki cukru pudru

jak zrobić:

ubij mikserem olej z cukrem, aż się bardzo dobrze połączą. Wbijaj jajka po jednym, cały czas ubijając, na gładką masę, na końcu dodaj wanilię.
W osobnej misce wymieszaj mąkę z cynamonem, solą, proszkiem i sodą, gałką i imbirem, dodawaj suche składniki stopniowo do mieszaniny oleju, ubijając na małych obrotach, aż całość się dobrze połączy.  Dodaj startą marchewkę i wymieszaj dokładnie łyżką, dodaj orzechy i daktyle, jeszcze raz lekko wymieszaj.
Masę wylej do formy wyłożonej papierem do pieczenia. Piecz w 180'C przez ponad godzinę, ja piekłam około 1 1/2  godz. - czas zależy od tego, jak wilgotna jest marchewka, piecz do suchego patyczka. Wystudź na kratce, a najlepiej, przed nałożeniem kremu, wstaw na 15-20 minut do lodówki.

polewa:

masło ubij z serkiem na gładką masę, dodaj sól i wanilię, ubij, dodawaj porcjami cukier, wymieszaj na gładką masę. Jeżeli uznasz, że jest wystarczająco gęsta, możesz zmniejszyć ilość cukru, nie może być zbyt rzadka, bo spłynie z wierzchu ciasta.

Ciasto podziel na 3 blaty, posmaruj każdy kremem, na końcu wierzch, możesz też pokryć boki.





1 komentarz: