wtorek, 14 czerwca 2022

Placek drożdżowy z truskawkami II, kolejny doskonały

Wiem, kilka dni temu był placek, z pewnością zapytacie: znowu placek? 

Kiedy mam truskawki, jest lato a ja, w końcu, mam trochę czasu, to kończy się to plackiem. Każdy mój placek jest trochę inny, jeżeli chodzi o recepturę, lubię się bawić przepisami, ten to kolejny bardzo udany.

Jestem pewna, że na nim nie skończę, że placków będzie więcej i więcej, tym bardziej, że za chwilę pojawi się agrest, porzeczki, a w końcu śliwki, doskonałe owoce do ciast. Pieczenie to moja ulubiona aktywność w kuchni. Kiedy nie mam ściśle zakreślonego planu, a na gotowanie mam zawsze ochotę, to zawsze kończy się pieczeniem, chleby, bułki, włoskie chleby, czy ciasta, byle piec. Kiedy piekę za dużo ciasta to wcale nikt mnie nie chwali, nie myślcie, to jest to problem. Kto to zje? Tak pytają, a potem wszystko cudownie znika, a obdarowani pytają, dlaczego tak mało.

Placek to ciasto, które nigdy się nie nudzi, podobnie  jak chleb, a placek z truskawkami to już z pewnością. Kiedy się piecze, pachnie w całym domu, a truskawki pachną wyjątkowo, zarówno surowe jak i pieczone.

Ciasto można wyrabiać ręką, ale jest to dość trudne, bo masa jest kleista i lepiej, żeby taka pozostała. Ja wyrabiam ciasta drożdżowe w robocie kuchennym z końcówką do wyrabiania ciast, czyli hakiem. Jeżeli macie mikser ręczny z takimi końcówkami, też powinien dać radę, bo ciasto jest miękkie i lekkie.















































składniki:

ciasto:

na blaszkę 25x 35 cm

30g świeżych drożdży
500g plus więcej do podsypywania mąki pszennej TYP 500
100ml plus 150ml letniego mleka
cukier waniliowy - 1 opakowanie
130g cukru
100g masła roztopionego i przestudzonego
spora szczypta soli
1 jajko plus 2 żółtka


300-400g truskawek, bez szypułek, większe podzielone na części
3-4 łyżki cukru brązowego (można pominąć, jeżeli truskawki są bardzo słodkie, moje były kwaśne)


kruszonka:

200g mąki
120g cukru
120g masła
szczypta kardamonu
szczypta soli


Jak zrobić:

100ml mleka wlej do miseczki, dodaj 1 łyżeczkę cukru, rozkruszone drożdże, wymieszaj lekko, ja to robię palcem, odstaw w ciepłe miejsce, aż drożdże zaczną pracować.
Roztopione i przestudzone masło wymieszaj ze 150ml mleka, wbij jajko i żółtka, rozbełtaj widelcem.
W dużej misce wymieszaj mąkę, sól, cukier i cukier waniliowy, po środku zrób dołek, wlej masło z mlekiem i jajkami, i rozczyn drożdżowy. Powoli mieszaj drewnianą łyżką, aż zbierzesz całą mąkę, posyp wierzch delikatnie mąką, teraz już wyrabiaj ręką przez kilka minut, ciągle w misce, aż ciasto będzie odchodziło od ręki. Najlepiej wyrabiać w robocie hakiem, lepiej ciasta nie podsypywać mąką, im bardziej klejące, tym delikatniejsze i lepiej rośnie. Przełóż gotowe ciasto do natłuszczonej olejem roślinnym miski, przykryj folia spożywczą i odstaw w ciepłe miejsce na 1-2 godziny, aż ciasto podwoi objętość.
Blaszkę wyłóż papierem do pieczenia, wyłóż ciasto na spód blaszki, delikatnie rozciągnij dłońmi na całej powierzchni. Na wierzchu ułóż truskawki, przykryj folią spożywczą albo ściereczką, i ponownie odstaw do wyrośnięcia, tym razem na 30 minut; ciasto pięknie wypełni całą blaszkę.
Kiedy ciasto rośnie przygotuj kruszonkę, czyli zagnieć wszystkie składniki, uformuj grube kawałki, włóż do lodówki, aż ciasto wyrośnie.
Przed pieczeniem posyp truskawki cukrem brązowym (opcjonalnie), a potem posyp wierzch kruszonką.
Piecz w piekarniku rozgrzanym do 180' przez 40-45 minut, aż wierzch będzie złocisty a patyczek suchy.









2 komentarze: