środa, 1 czerwca 2022

Sernik śmietankowy z cytrynowym zestem, niezawodny

Serniki uwielbiam piec, jeść też, ale to przede wszystkim pieczenie jest dla mnie ogromną przyjemnością. Wypróbowałam już wiele przepisów, każdy udany cieszy mnie jakby to był mój pierwszy sernik. W zasadzie jest to bardzo łatwe ciasto. Smak sernika zdecydowanie zależy od sera, którego użyjemy. Ser nie może być kwaśny, zbyt wodnisty czy grudkowaty. Nie używam sera chudego, przynajmniej półtłustego, ale najlepszy jest ser śmietankowy albo tłusty o mazistej fakturze.

Lubię stosować mieszanki serów, a często, jak i tym razem, upieczenie sernika jest koniecznością, bo zgromadziłam już takie ilości nabiału w lodówce, że musi być sernik i to szybko, bo w jakiej innej potrawie czy wypieku uda mi się ulokować ser biały, ricottę, mascarpone, a czasami też jogurt grecki czy kwaśną śmietanę.

Parę dni temu prowadziłam warsztaty dla firmy produkującej wyroby mleczne. Zostałam obdarowana dużą ilością ich produktów, a są tak dobre, że marka, której nie znałam, bo produkty ze Strzałkowa wcale nie są łatwo dostępne w dużych miastach, jest teraz moim numerem jeden. Potwierdziło się to w serniku. Użyłam sera białego wiejskiego, sera śmietankowego i kwaśnej gęstej śmietany 18%. Masa serowa wyszła kremowa, gładka, lekka i cudownie śmietankowa, czuje się smak świeżego, prawdziwego sera. Ciasto kruche, którego użyłam do zrobienia spodu i kratki na wierzchu, jest bogate w masło i jajka, jest żółte, bogate, cudowne. Jeżeli lubicie, możecie go posypać cukrem pudrem albo pokryć lukrem, ale według mnie szkoda psuć dodatkowym cukrem smak tak dobrego ciasta jakim jest sernik.

Uwaga: kubek w moich przepisach to standardowa jednostka miary o pojemności 250ml


































Składniki:

na formę o średnicy 27cm


kruchy spód:

300g mąki pszennej typ 450/500

duża szczypta soli

100g cukru pudru

1 jajko, 2 żółtka

160g masła, pokrojonego na kawałki


 masa serowa:

750g białego sera, ja miałam śmietankowy i wiejski półtłusty, pół na pół

100g mascarpone

100g gęstej kwaśnej śmietany 18%

1 kubek cukru - ilość cukru zależy od upodobań

70-80g miękkiego masła

5 jajek, żółtka i białka osobno

2 łyżki mąki ziemniaczanej

1 łyżka soku z cytryny

skórka otarta z 1 cytryny na średnich oczkach


jak zrobić:

kruchy spód:

mąkę wymieszaj z solą i cukrem pudrem. Dodaj kawałki masła, rozetrzyj palcami na kruszonkę. Rozbij jajka, dodaj do ciasta, zagnieć gładkie ciasto. Uformuj dysk, zawiń go w folię spożywczą, włóż do lodówki na 30 minut.

Ciasto podziel na 2 częście w proporcjach 1/3 i 2/3. Formę wyłóż papierem do pieczenia, większą część ciasta rozwałkuj na placek, wylep nim spód formy, nakłuj w kilku miejscach. Piecz w 180' przez około 20 minut, aż będzie lekko złociste.

Przygotuj masę serową: żółtka ubij z cukrem przy pomocy miksera na puszystą masę, dodaj miękkie masło, utrzyj z masą jajeczną. Białka ubij ze szczyptą soli na sztywną pianę, odstaw.

Do masy jajecznej dodawaj porcjami wszystkie sery i śmietanę, ubij dobrze mikserem. Dodaj mąkę ziemniaczaną i sok z cytryny, dobrze wymieszaj. Do tak przygotowanej masy serowej dodawaj porcjami ubite białko, wmieszaj je dokładnie do masy serowej, delikatnie, najlepiej przy pomocy silikonowej szpatułki.

Masę wyłóż na podpieczony spód, wyrównaj. Posyp cytrynowym zestem, czyli startą skórką z cytryny. Drugą, mniejszą część ciasta rozwałkuj na papierze do pieczenia na placek o grubości 3mm, potnij go na 1.5cm paski. Jeżeli ciasto zmiękło za bardzo i nie daje się oderwać od papieru, włóż papier z ciastem na kilka minut do zamrażalnika, wtedy będzie łatwo oderwać paski od papieru i przenieść je na wierzch ciasta i ułożyć w kratkę.

Sernik piecz w 180' przez około 50-55 minut, bez termoobiegu, aż będzie złociste na wierzchu. Pamiętajcie, nie sprawdzamy wypieczenia sernika patyczkiem, wierzch powinien być rumiany i delikatnie się podnieść. Po upieczeniu wyłącz piekarnik, nie otwieraj go przez około 30 minut, potem uchyl delikatnie drzwiczki piekarnika, a sernik zostaw w środku do wystygnięcia. Jeżeli dopilnujesz tej procedury, sernik nie opadnie.





 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz