sobota, 6 lutego 2021

Chałwa turecka migdałowa

Jedni chałwę kochają, inni zdecydowanie nie lubią, nie da się być obojętnym. Ja należę do tej pierwszej grupy, i to całą duszą. Oczywiście, chałwa chałwie nie równa, bywają lepsze i gorsze. Dzisiaj zrobiłam chałwę według przepisu Bartka Kieżuna z książki "Stambuł". Jest w niej mnóstwo dobrych przepisów, zamierzam z większości skorzystać, ale chałwa wśród tych na słodkości przykuła moją uwagę w pierwszej kolejności. Wprowadziłam kilka zmian, bo zawsze dostosowuję przepis do moich preferencji, ale były to zmiany nieznaczne. Po pierwsze, nie używam cukru białego, zastąpiłam go całkowicie miodem, weganie mogą użyć ksylitolu czy cukru kokosowego. Zmniejszyłam też ilość soku z cytryny, i tak chałwa była dość kwaśna. Dodałam kilka daktyli posiekanych, przyjemnie urozmaiciły konsystencję chałwy.

Jeżeli lubicie chałwę, to ta turecka migdałowa z pewnością będzie Wam smakowała. Co do formy, kulki są najłatwiejsze do zrobienia, ale można masę wyłożyć do foremki, pokroić w kwadraty albo prostokąty, włożyć do lodówki, żeby stwardniała. Następną z pewnością zrobię tak właśnie.












 Składniki:

 na 35-38 kulek

syrop:

250ml wody

250g miodu, ja użyłam lipowego, w wersji wegańskiej ta sama ilość ksylitolu albo cukru kokosowego

sok wyciśnięty z mniej niż 1/2 cytryny, trzeba wypróbować


masa chałwy:

50g masła

75ml oliwy virgin

400g migdałów blanszowanych, zmielonych na mąkę; ja użyłam migdałów ze skórką, dlatego moja chałwa nie jest biała, jest ciemniejsza

6 łyżek semoliny

szczypta soli

kilka daktyli, posiekanych

kilkanaście orzechów włoskich, posiekanych





Jak zrobić:

zagotuj wodę, dodaj miód, sok z cytryny. Zagotuj, zamieszaj, zdejmij z ognia.

Wysoką patelnię rozgrzej, wlej oliwę, potem włóż masło. Wymieszaj migdały z semoliną, wsyp na patelnię, praż cały czas mieszając. Kiedy masa zrobi się złota, wlej syrop, mocno mieszaj, uważaj, bo może chlapać. Dodaj posiekane daktyle i orzechy, wymieszaj. Ciepłą jeszcze masę uformuj kulki wielkości orzecha włoskiego, ułóż na talerzu albo na blaszce. Chałwa jest gotowa.





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz