czwartek, 25 lutego 2021

Kurczak Marbella, pieczony z oliwkami, daktylami i kaparami

Kurczak pieczony jest bardzo smaczny, kto go nie lubi. Ale może być jeszcze lepszy, odkryłam to już dawno temu, kiedy zakochałam się w "Jerozolimie" Yotama Ottolenghi. Z tej książki nauczyłam się, że kurczak pieczony z mandarynkami czy pomarańczami jest jeszcze lepszy. Świetnie smakuje z fenkułem i nasionami kopru włoskiego. Dzisiaj mam dla Was jeszcze lepszy pomysł na pieczone nogi kurczaka, marynowanie ich przez wiele godzin, mój kurczak marynował się przez 2 dni, a potem pieczenie z takimi dodatkami jak kapary, oliwki czy daktyle. Jest wyjątkowo aromatyczny, smakuje wszystkimi składnikami marynaty i dodatkami, mięso natomiast jest miękkie i delikatne, rozpada się i rozpływa w ustach. 

Jeżeli chodzi o części kurczaka, których można użyć do takiej potrawy, to ja najbardziej lubię nogi, całe nogi z udem, dzisiaj jednak nie miałam całych, użyłam pałek, są równie dobre. Można również wziąć skrzydełka czy piersi ze skórą, co lubicie.

Najlepiej do pieczonego kurczaka smakuje sałata z dressingiem musztardowym i świeże pieczywo, im prostsze dodatki tym lepsze.















Składniki:

na 4 porcje


8 dużych nóg kurczaka ze skórą, ponacinanych na udzie do kości w 3-4 miejscach; też 10-12 nóg, w sumie około 2kg 

5 dużych ząbków czosnku, bez łupinki, zmiażdżonych

15g listków świeżego oregano, plus więcej do posypania przed podaniem; ja użyłam suszonego oregano

3-4 łyżki octu z czerwonego wina

4 łyżki oliwy virgin

100g zielonych oliwek bez pestek

60g kaparów i 2 łyżki zalewy od kaparów

120g świeżych daktyli królewskich, ewentualnie suszonych, bez pestek, podzielonych na połówki

2-3 liście laurowe

120ml białego wina

1 łyżka syropu daktylowego albo ciemnego syropu melasowego, ja użyłam płynnego miodu

sól, czarny pieprz




Jak zrobić:

włóż kurczaka do miski szklanej albo ceramicznej. Dodaj wszystkie składniki poza winem i syropem daktylowym, ja zostawiłam też daktyle i dodałam je do pieczenia. Dodaj 1 łyżeczkę soli i dużo czarnego pieprzu, wymieszaj wszystko delikatnie, najlepiej ręką, obtocz wszystkie kawałki kurczaka w zalewie. Przykryj miskę, wstaw lodówki najlepiej na 1 albo 2 dni. 

Rozgrzej piekarnik do 180'. Przełóż kurczaka do średniej wielkości dość głębokiej blaszki. Wymieszaj wino z syropem daktylowym albo miodem, polej mięso, wstaw do piekarnika. Piecz przez około 50 minut, aż kurczak mocno zrumieni się z wierzchu a mięso upiecze się w środku. W trakcie pieczenia dodaj daktyle, polej kurczaka powstałymi sokami kilka razy.









Brak komentarzy:

Prześlij komentarz