wtorek, 22 grudnia 2020

Baklawa bez mąki, wegańska, raw

Ta baklawa to słodkość, która mnie całkowicie uwiodła. Znalazłam przepis w książce "Wegańskie słodkości", spróbowałam zrobić, wyszła świetnie. Chociaż właściwie, ta pierwsza nie do końca, ale z każdą kolejną nabierałam wprawy. 

Już o tym pisałam, wiem, o tym, że słodkości wegańskie to w tej chwili moje ulubione, a bardzo lubię desery. Unikam mąki, a słodkości raw wpisują się w tę tendencję idealnie. Bazą są orzechy, oczywiście mielone. To z nich robimy "ciasto", w które pakujemy nadzienie. Nie używam również cukru, słodzę syropami oczywiście roślinnymi, i to też się świetnie sprawdza w słodkościach wegańskich i raw. Orzechy, syropy, to wszystko kalorie, ale za to w małym kawałeczku mieści się tyle smaku, że zaspokaja głód słodkiego smaku. Mam nadzieję, że przepis wykorzystacie jeszcze w te Święta, baklawa wygląda efektownie, a smakuje rewelacyjnie. Ja zrobiłam już dwie takie rolady, a na tym nie koniec.

























składniki:

11-12 kawałków


100g orzechów nerkowca

200g mąki z migdałów

2-3 łyżki syropu z agawy

szczypta soli

odrobina wody od moczenia daktyli


nadzienie:

70g pistacji

100g orzechów włoskich

75ml syropu klonowego

6-7 daktyli suszonych

1 łyżka oleju kokosowego, miękkiego

1 łyżeczka cynamonu

1/2 łyżeczki kardamonu

1 łyżeczka soku z cytryny

1 łyżeczka ekstraktu waniliowego

szczypta soli













jak zrobić:

daktyle namocz w miseczce w bardzo gorącej wodzie, ja zalewam wrzątkiem, odstaw. Przygotuj nadzienie:

orzechy i pistacje bez łupinek posiekaj albo rozdrobnij w malakserze; powinny w nich zostać grubsze kawałki. Odsącz daktyle, zblenduj z syropem klonowym, olejem kokosowym, dodaj przyprawy, a na końcu wymieszaj z rozdrobnionymi orzechami. Masa nie powinna być zbyt rzadka. Jeżeli tak się stało, dodaj więcej mielonych orzechów. Przygotuj ciasto:

wymieszaj obie mąki, dodaj sól, syrop z agawy, wymieszaj, dodaj odrobinę wystudzonej już wody od daktyli. Szybko zagnieć ciasto, powinno być elastyczne i dobrze się lepić. 

Teraz rozwałkuj cienko ciasto w prostokąt, najlepiej na papierze do pieczenia. Jeżeli się klei do wałka, możesz delikatnie posypać wierzch mąką kokosową. Nałóż nadzienie i rozsmaruj na całej powierzchni. Zwiń w rulon, pomagając sobie papierem. Uformuj równiutką roladę, to nie jest trudne, bo ciasto jest elastyczne, sklej i uformuj końce. Włóż do lodówki na godzinę, żeby stężało, potem pokrój na kawałki. Przed podaniem możesz posypać kawałkami pistacji i płatkami róży. 

Na zdjęciach moja pierwsza baklawa, ciasto trochę popękało, bo nie dodałam wody od daktyli. Teraz już wiem, że ta woda powoduje, że ciasto lepiej się klei, już nie pęka.













 

2 komentarze:

  1. Kocham baklavę miłością szczerą i prawdziwą ale niestety w sklepach trudno szukać wegańskiej, więc będę testować Twój przepis :) Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń