sobota, 28 listopada 2015

tarta z pieczonymi pomidorkami, fetą i szpinakiem

Też doznajecie tego niesamowitego uczucia kiedy wyjmujecie tartę z piekarnika i jest piękna? I stawiacie ją na stole, a ona zapiera dech wszystkim gościom. Tarta z pieczonymi pomidorkami na spodzie z orzechów laskowych na stole świątecznym to gwarancja takiego właśnie efektu. Piękna, lekka i niezwykła.
Niestety, nie udało mi się zachować tarty w całości do czasu zrobienia zdjęć, ale i tak jest piękna.



tarta z pieczonymi pomidorkami, fetą i szpinakiem



Składniki:

spód:

120g mielonych orzechów laskowych
90g mąki orkiszowej
125g zimnego masła, pokrojonego na kawałki
szczypta soli
1 jajko
1-2 łyżki wody - opcjonalnie

nadzienie:

kilkanaście pomidorków koktajlowych, około 250g, umytych i przekrojonych na połówki
2 ząbki czosnku, obrane i drobniutko posiekane
sól, pieprz
oliwa virgin
100g sera feta
szczypta kminu rzymskiego mielonego
1/2  kubka śmietany 30%
1/2 kubka jogurtu z mleka koziego ( jeżeli nie macie, można użyć po prostu 1 kubka śmietany kremówki )
100g liści szpinaku, umytych i bez ogonków
2 jajka plus 1 żółtko










Jak zrobiłam:

1.   Mielone orzechy wymieszałam z mąką i solą. Palcami roztarłam z zimnymi kawałkami masła na kruszonkę. Dodałam jajko i szybko wyrobiłam ciasto. Jeżeli ciasto jest za suche, można dodać odrobinę zimnej wody. Ciasto zawinęłam w folię spożywczą i włożyłam do lodówki na 30 minut.
2.  Na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia rozłożyłam pokrojone na połówki pomidorki, posoliłam je, skropiłam 1-2 łyżkami oliwy, dodałam czosnek i piekłam je w 180'C przez 10 minut, aż puściły sok i były lekko zrumienione.
3.   Formę do tarty 29x20cm wyłożyłam papierem do pieczenia. Ciasto nas spód rozwałkowałam i wylepiłam nim dno formy formując brzeg. Włożyłam formę do zamrażalnika, żeby ciasto całkowicie stwardniało. Piekłam w 180'C około 20 minut, aż się lekko zrumieniło. 
4.   W misce wymieszałam kremówkę i jogurt z jajkami, doprawiłam solą, pieprzem i kminem rzymskim. Wsypałam pokruszoną fetę i podarte liście szpinaku. Wymieszałam i wyłożyłam na podpieczony spód. Na masie śmietanowej ułożyłam połówki upieczonych pomidorków i piekłam w 180'C przez 20 - 25 minut, aż masa się ścięła. Podawałam natychmiast. Najlepsza jest z zieloną sałatą.




2 komentarze:

  1. Tarta na pewno przepyszna :)
    W wolnej chwili zapraszam do mnie: http://smilingshrimp.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. Smacznie!

    Zapraszam do konkursu na moim blogu! :-)

    OdpowiedzUsuń