sobota, 12 listopada 2016

babka z konfiturą z róży

Dzisiejsze poranne bieganie było prawie zimowe, zamarznięte po mroźnej nocy kałuże, oszronione, sztywne liście chrupiące pod nogami, przymglone zimowe słońce prześwitujące przez gwałtownie ogołocone z liści drzewa... W takie dni, kiedy wracam do domu, musi na mnie czekać ciasto, takie zimowe, piernik, babka czy sernik. Wybór padł na babkę, bo właśnie to ciasto najbardziej lubię zimą do porannej czy popołudniowej kawy.

Jakiś czas temu oglądałam program o warszawskiej cukierni Odette, w którym Jarek Nowakowski opowiadał, jak piecze dobrą babkę. Nie podawał proporcji, zapamiętałam jedynie podstawowe składniki, babka wyglądała tak apetycznie, że postanowiłam powalczyć i ją odtworzyć . Ciasto udało się doskonale, wyrosło, wypiekło się, babka jest odpowiednio wilgotna i aromatyczna. Wiórki kokosowe i konfitura z róży nadają jej zupełnie nową jakość. Warstwa konfitury w środku to doskonały pomysł, babka jest jeszcze bardziej wilgotna i intryguje nowym różanym smakiem. Lubię lukier, ale w tym cieście jest absolutnie opcjonalny, będzie doskonałe bez niego. Babkę można również posypać cukrem pudrem.





















Składniki:

podłużna forma do babki

150g miękkiego masła
150g cukru pudru
szczypta soli 
4 jajka
250g mąki pszennej
2 łyżeczki proszku do pieczenia
3/4 kubka wiórków kokosowych, uprażonych
1/2 kubka śmietany kremówki 30%
skórka starta z 1 cytryny albo limonki
mały słoiczek konfitury z róży

lukier:

1/2 kubka cukru pudru
sok wyciśnięty z 1/2 cytryny
  


Jak zrobić:

mąkę przesiej przez sito, dodaj szczyptę soli i proszek do pieczenia, wymieszaj. W misce utrzyj miękkie masło z cukrem pudrem na puszystą masę, ja to robiłam szpatułką, dodawaj po jednym jajku cały czas ucierając. Wsypuj mąkę z proszkiem porcjami, dokładnie mieszaj, dodaj uprażone wiórki, skórkę z cytryny i śmietanę, wymieszaj. Wiórki można zblendować na proszek, ja dodałam w postaci wiórków - lubię jak chrupią pod zębami.
Formę wyłóż papierem do pieczenia. Przełóż połowę masy do formy, wyrównaj szpatułką, ułóż warstwę konfitury, wyłóż drugą połowę ciasta, wyrównaj. Piecz w 180'C przez około 50-55 minut, do suchego patyczka.
Zostaw babkę na kilka minut w formie, wyłóż na kratkę do całkowitego wystygnięcia.
Kiedy babka będzie już całkowicie zimna, pokryj wierzch lukrem. 

Lukier:
rozetrzyj cukier z sokiem z cytryny na kremową masę. Jeżeli będzie za gęsta dodaj odrobinę wody.







Brak komentarzy:

Prześlij komentarz