czwartek, 10 maja 2018

tarta z czosnkiem niedźwiedzim i mniszkiem lekarskim

Ten prezent był takim zaskoczeniem, taką wspaniałą niespodzianką, i tylko boję się, że nie umiałam tego pokazać, jaką radość mi sprawił.
A był to pokaźnej wielkości słoik pachnącego czosnku niedźwiedziego w oleju prosto z Bieszczad, dokładnie z miejscowości Myczkowce, jednej z najstarszych osad założonych w Bieszczadach, w roku 1376. 
A przy okazji, dowiedziałam się, że Bieszczady, ciągle dzikie i klimatyczne, są już bardziej dostępne i jest tam wiele miejsc, w których można nie tylko wygodnie ale i pięknie spędzić wakacje, no i przywieźć cuda takie jak czosnek niedźwiedzi.
Najprościej było zrobić z niego pesto i zjeść z makaronem, i to jeszcze przede mną. Na początek postanowiłam zrobić tartę, bo uwielbiam je robić i jeść, a do tego, tarta daje ogromne możliwości ciekawego, niecodziennego komponowania składników.
Jestem zachwycona, bo te smaki, czosnek niedźwiedzi, owczy ser, suszone pomidory, a na koniec mniszek lekarski, doskonale pasują do siebie. Smak całości podkreśla orzechowa nuta orkiszowego spodu. Nie ma co ukrywać, tarta była by zupełnie przeciętna gdyby nie czosnek niedźwiedzi. 






















składniki:

na formę do tarty 27-29cm

200g mąki orkiszowej chlebowej TYP 2000
60g mąki pszennej
130g zimnego masła, pokrojonego na kawałki
2 żóltka
1/2 łyżeczki soli
zimna woda

2-3 duże łyżki czosnku niedźwiedziego w oleju
5-6 suszonych pomidorów, drobno posiekanych
150g sera owczego solonego ( może być feta )
kilka kwiatów mniszka lekarskiego ( opcjonalnie )

300ml śmietany kremówki
2 jajka i dwa żółtka
duża szczypta soli
1/3 łyżeczki gałki muszkatołowej








jak zrobić:

wymieszaj mąkę z solą, potem połącz z masłem, szczypiąc palcami, aż całość będzie przypominała kruszonkę. Dodaj żółtka, odrobinę wody i szybko zagnieć elastyczne ciasto. Zawiń je w folię spożywczą, włóż do lodówki na 30 minut.
Wyłóż formę papierem, ciasto rozwałkuj i wylep dokładnie spód i brzegi formy. Nakłuj widelcem spód w kilku miejscach, włóż do zamrażalnika na około 15 minut, aż ciasto będzie zupełnie twarde.
Piecz w 180'C przez około 20 minut, aż będzie lekko złocisty.

Śmietanę wymieszaj widelcem z jajkami i przyprawami.

Na spodzie rozłóż pokruszony ser, posyp posiekanymi pomidorami suszonymi, zalej  rozbełtanymi jajkami i śmietaną. Na wierzchu rozprowadź czosnek niedźwiedzi, ja pomagałam sobie widelcem, żeby rozprowadzić go lekko w śmietanie. Ułóż kwiaty mniszka na wierzchu, niestety utoną w trakcie pieczenia, piecz w 180'C przez kolejne 20-25 minut, aż wierzch będzie lekko złocisty.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz