środa, 6 lutego 2019

perska pikantna zupa z ciecierzycą

Gotowanie zup to moja pasja. Szczególnie lubię je gotować, kiedy zaglądam do lodówki i spiżarni i widzę cudowne "resztki", z których można wyczarować pyszności.
Smakują mi wyszukane kremy, czasami aksamitne i delikatne, ale też pikantne, i również bardzo wyraziste zupy z kawałkami jarzyn. Kuchnia bliskowschodnia nie ma sobie równych w temacie zup, bogactwo przypraw, warzyw, barw pozwala tworzyć kompozycje niepowtarzalne. 
Mnie uwiodła perska zupa jarzynowa, której bazowym składnikiem miała być dynia, ale z braku dyni, bo tejże nie znalazłam w spiżarni, wykorzystałam wszystkie warzywa jakie udało mi się znaleźć, przyprawiłam je pikantnie, inspirując się oryginalnym przepisem, i powstała zupa prawie perska, ale z pewnością doskonała.

















składniki:

dla 3-4 osób

oliwa
3 średnie cebule, pokrojone w półplasterki
3 duże ząbki czosnku, posiekane drobno
3 pory, białe części, umyte i pokrojone drobno
3-4 duże ziemniaki, obrane i pokrojone w kostkę
1 puszka pomidorów bez skórki razem z zalewą, pokrojone w kostkę
1 puszka cieciorki, z zalewą
1 papryczka chilli, drobniutko pokrojona razem z pestkami

4 czubate łyżeczki kuminu
1 1/2 łyżeczki cynamonu
2-3 łyżeczki pieprzu cayenne
2 łyżeczki papryki słodkiej
1 łyżeczka pasty chilli
sól, pieprz 

1 litr bulionu warzywnego, gorącego

dymka do posypania - opcjonalnie

100g fety do posypania - opcjonalnie





jak zrobić:

w rondlu rozgrzej oliwę, tyle, żeby była w miarę gruba warstwa, wrzuć cebulę, czosnek, ziemniaki, papryczkę chilli i por, smaż, aż trochę zmiękną. Dodaj pokrojone pomidory razem z zalewą, wszystkie przyprawy, wymieszaj dokładnie i chwilę podgrzewaj. Wlej bulion, tyle, żeby przykrył warzywa, gotuj przez 15 minut. Po tym czasie dodaj cieciorkę, zalewę i resztę bulionu. Wymieszaj i dopraw solą i pieprzem, gotuj jeszcze przez około 20 minut. 
Podawaj gorącą posypaną szczypiorem, najlepiej ze świeżym pieczywem białym.





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz