sobota, 21 września 2019

wegański bananowiec

Czasami mam ochotę zmienić menu śniadaniowe, i wtedy najczęściej sięgam po banany.
Dzisiaj trudno sobie wyobrazić życie bez bananów, to najlepsza przekąska dla sportowców, aktywnych fizycznie, dzieci, dla nas wszystkich, są one też świetną bazą do wypiekania dietetycznych ciasteczek czy chlebków, a te drugie są doskonałe jako pieczywo śniadaniowe.
Banany, i to jest bardzo ważne, do pieczenia chlebka powinny być bardzo dojrzałe, ze skórką pokrytą brązowymi plamkami, użycie niedojrzałych bananów może spowodować kruszenie i pękanie ciasta.
Ja robię mój chlebek bez białego cukru, z dodatkiem wyłącznie naturalnych, dobrych składników, i takie pieczywo podpiekam w tosterze, a jeszcze ciepłe smaruję masłem orzechowym i dodaję odrobinę miodu. I takie śniadanie lubię chyba najbardziej.















składniki:

forma 25-26cm x 12-13cm

1/3 kubka stopionego oleju kokosowego, oliwy virgin, albo innego dobrego oleju roślinnego, najlepiej organicznego
1/2 kubka syropu z agawy albo syropu klonowego
2 łyżki mielonego lnu - wersja wegańska/ albo 2 jajka
2 duże bardzo dojrzałe banany, albo 3 mniejsze, rozgniecione na papkę
1/4 kubka mleka kokosowego
1 jabłko, obrane ze skórki i starte na tarce o grubych oczkach
1 łyżeczka sody oczyszczonej
1/2 łyżeczki soli
1 łyżeczka ekstraktu waniliowego
1 łyżeczka cynamonu mielonego
1/2 - 3/4 kubka posiekanych daktyli, orzechów włoskich, pekanów, moreli suszonych...
1 3/4 kubka mąki, najlepiej orkiszowej, ja użyłam mąki orkiszowej TYP 700





jak zrobić:

w dużej misce ubij olej z syropem z agawy albo klonowym, dodaj mielony len, a potem papkę z bananów, starte jabłko i mleko kokosowe. 
Dobrze wymieszaj, dodaj wanilię, sodę oczyszczoną, sól i cynamon. 
Weź dużą łyżkę, dosypuj mąkę, cały czas mieszając łyżką, żeby mąkę dobrze rozprowadzić w mokrej masie. Dodaj posiekane orzechy i owoce suszone, wmieszaj je w masę.

Rozgrzej piekarnik do 170'.
Foremkę wyłóż papierem do pieczenia, wylej do niej mokrą masę, jest raczej płynna, nie przejmuj się tym, stężeje w miarę pieczenia.
Ja ułożyłam na wierzchu plastry banana.
Piecz około 60 minut, aż wierzch będzie rumiany, a włożony patyczek całkowicie suchy.
Po upieczeniu zostaw w foremce na 10 minut, a potem przełóż na kratkę do całkowitego wystygnięcia.

UWAGA: kubek to 250ml.
Mieszanie ciasta jest w miarę delikatne, wystarczy je robić trzepaczką.





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz