piątek, 7 kwietnia 2023

Mazurek chałwowy

Okres świąteczny to intensywny czas warsztatowy, a to przede wszystkim za sprawą firm, które w ramach imprez integracyjnych lubią spędzać czas na warsztatach kulinarnych, gotują, piją i integrują się. Dla nas to czas wytężonej pracy, siłą rzeczy nie starcza mi go już na moje ulubione zajęcia, czyli sport, przede wszystkim bieganie, i bloga. 

Szczególnie mi żal, że w czasie Wielkanocy nie zdążam podzielić się przepisami, a mam naprawdę doskonałe, szczególnie na moje ulubione wypieki, przede wszystkim mazurki, Dzisiaj po dniu pracy, kiedy w końcu udało mi się ogarnąć sprzątanie i częściowo pieczenie i gotowanie, chcę szybko wrzucić przepis na mazurek chałwowy. To idealny przepis za tych, którzy nie mają już zbyt wiele czasu na pieczenie, też dla tych wszystkich, którzy jak ja uwielbiają chałwę. Mazurek chałwowy jest w miarę łatwy, jeżeli dajecie sobie radę z ciastami kruchymi, i bardzo szybki. 






















Składniki:

na 2 podłużne mazurki w foremkach o wymiarach 10cm x 35cm


spód:

300g mąki pszennej typ 450-500

100g mielonych migdałów

duża szczypta soli

60g cukru pudru

180g masła posiekanego na kawałki

1 jajko

3 duże łyżki jogurtu greckiego



masa chałwowa:

UWAGA: na 1 mazurek, drugi spód wykorzystałam do innego nadzienia; jeżeli chcesz zrobić dwa mazurki chałwowe musisz podwoić ilość składników


300g chałwy, ja użyłam waniliowej 

200g mielonych orzechów włoskich

150ml śmietany kremówki 30%


czekolada, orzechy albo daktyle do dekoracji


70g gorzkiej czekolady, opcjonalnie - ja roztopiłam czekoladę w *kąpieli parowej i posmarowałam nią spód mazurka przed wylaniem masy chałwowej

UWAGA: *kąpiel parowa to ustawienie miski z połamaną czekoladą na garnku z wodą na małym ogniu tak, żeby spód nie dotykał wody; nie mieszaj czekolady, czekaj, aż sama zmięknie, a wtedy wystarczy ją zamieszać, aż powstanie aksamitna masa czekoladowa. Wyłóż ją na spód po wystudzeniu upieczonego spodu przed wylaniem masy chałwowej

  

jak zrobić:

mąkę wymieszaj z solą i cukrem pudrem, dodaj posiekane masło, palcami rozetrzyj mąkę z masłem na masę o konsystencji kruszonki. Dodaj jajko i jogurt, szybko zagnieć gładkie ciasto. Uformuj z ciasta dysk, zawiń go w folię spożywczą, schłodź w lodówce przez około 20-30 minut.

Foremki wyłóż papierem do pieczenia. Ciasto podziel na dwie części, każdą z nich rozwałkuj przez folię i wylep foremki. Foremki z ciastem włóż do zamrażalnika na około 15-20 minut, aż będą zupełnie twarde. Piecz w 180' przez około 20 minut, aż będą delikatnie złociste. Wyjmij i wystudź. Teraz możesz przygotować czekoladę do posmarowania spodu, opis wyżej. Nie musisz czekać, aż masa czekoladowa zastygnie zanim wyłożysz na nią masę chałwową.

Przygotuj masę: chałwę, orzechy i śmietanę zmiksuj na gładki luźny krem. Przełóż go do rondelka, podgrzej mieszając, wylej na przygotowany spód. Odstaw na 2-3 godziny, a najlepiej do następnego dnia, aż masa stężeje. Mazurek udekoruj jak chcesz, orzechami, czekoladą, czy daktylami. 






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz