sobota, 6 grudnia 2014

świąteczne kulki z Bourbonem

Kulki z Bourbonem będą hitem świątecznych słodyczy, są bowiem niebezpiecznie uzależniająco pyszne. To kulki rodem z Ameryki, stąd Bourbon. Możnaby go zastąpić Tennessee whisky, jeżeli mówimy o mocnych trunkach amerykańskich.
Poczytałam trochę o obu i oto wyniki moich studiów:

Bourbon i Tennessee whisk(e)y
Wśród kilku rodzajów whisk(e)y amerykańskiej, dwa robią karierę światową. Mowa tutaj o Bourbonie i Tennessee Whisk(e)y (w skrócie TW). Dlaczego taka pisownia whisk(e)y? Ponieważ obie wersje są poprawne, chociaż whisky bez 'e', jest wersją amerykańską.
Bourbon
Aby whisky mogła nosić nazwę bourbon, zboże użyte do jej produkcji musi zawierać przynajmniej 51% kukurydzy. Oprócz tego bourbon musi leżakować w nowych, wypalanych od środka beczkach dębowych przynajmniej przez 2 lata. Jedynym ograniczeniem geograficznym dotyczącym bourbona jest konieczność produkcji na terenie USA.
Tennessee Whiks(e)y
Jak nazwa wskazuje, Tennessee whisk(e)y musi pochodzić z Tennessee. To co wyróżnia Tennessee whisk(e)y, to proces zwany charcoal mellowing, który polega na sączeniu destylatu przez kolumnę z węglem drzewnym. Proces ten łagodzi smak TW.
Tennessee whisk(e)y tak naprawdę w smaku niewiele różni od bourbona.
Wracając do przepisu na kulki z Bourbonem, zamiast niego można spokojnie użyć każdego innego alkoholu zbliżonego do whisky, smak i tak będzie doskonały.





Składniki:
na 40 - 45 sztuk
1 kubek pokruszonych herbatników pełnozbożowych (ja użyłam Łakotek, to moje ulubione)
1 kubek posiekanych orzechów pekan albo włoskich
1 kubek cukru pudru
2 łyżeczki kakao naturalnego
1/4 kubka bourbona albo innej whisky
1 i 1/2 łyżeczki syropu kukurydzianego

cukier puder do obtoczenia kulek 





Jak zrobiłam:
Ciasteczka rozdrobniłam wałkiem do ciasta na okruszki. Dodałam posiekane orzechy, cukier puder i kakao.
Wymieszałam syrop kukurydziany i whisky. Dodałam mieszaninę ciasteczkową i dobrze wymieszałam. Uformowałam kuleczki o średnicy 1.5 - 2 cm.Obtoczyłam je w cukrze pudrze. Zostawiłam w chłodnym miejscu.


Kupiłam już kilka pięknych puszek metalowych, które zamierzam napełnić kulkami z Bourbonem, ciasteczkami świątecznymi z karmelem, truflami w pistacjach i ..... mam jeszcze wiele pomysłów, ale o nich będzie w kolejnych wpisach. 

8 komentarzy:

  1. Czy można czymś zastąpić syrop kukurydziany? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeżeli słodycze nie wymagają podgrzewania do wysokiej temperatury można śmiało zamienić syrop kukurydziany na syrop z agawy, miód. Słodycze jednak mogą zmienić kolor! Można też zrobić syrop z 1 szklanki cukru i 1/4 szklanki wody.
      Ja do tych kulek dodam miodu, albo syropu z agawy. Powinno być dobrze

      Usuń
  2. super trufelki... ale co z tym syropem kukurydzianym? czym mozan zastapic? syropem klonowym?

    OdpowiedzUsuń
  3. pyszne i zdrowe słodkości :)

    OdpowiedzUsuń
  4. smacznie wyglądają, robiłam kiedyś podobne ciasteczka:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Same pyszności, porywam! :)

    OdpowiedzUsuń
  6. No Maja! Kto szuka ten znajdzie! Twoje kulki będą występowały jako prezenty jadalne pod choinką :)
    Buziaczki.

    OdpowiedzUsuń