sobota, 20 grudnia 2014

amarantowe pierogi z nadzieniem serowo ziemniaczanym

Zaczęło się nie na żarty. Gotowanie, sprzątanie, pieczenie, a czasu coraz mniej. A tak chciałoby się móc delektować tym czasem świątecznym. I na nic postanowienia, że w tym roku nie dam się zwariować, że najwyżej nie będzie, że jeszcze tylko pastowanie podłóg, piernik, sernik, makowiec i już. No i choinka. Prezenty!
Ale potem przychodzi ten czas i wszystko wynagradza, i jest pięknie.
A tym czasem robimy pierogi. Piękne, amarantowe z najlepszym nadzieniem na świecie, czyli tradycyjnym serowo ziemniaczanym. Najbardziej lubię, kiedy jest pikantne i wyraziste w smaku. Żeby takie było, cebulkę trzeba dobrze podsmażyć, a soli i pieprzu dodać nawet trochę za dużo, bo po ugotowaniu smak złagodnieje.








Składniki:
dla 12 osób

nadzienie:

300g białego sera śmietankowego
300g ugotowanych ziemniaków
duża cebula pokrojona w drobną kosteczkę
sól, pieprz

ciasto:
ilości na oko; trzeba uzyskać konsystencję ciasta na pierogi, nie za twardego, nie za miękkiego, w miarę elastycznego

mąka pszenna 00, czyli nasza 750, ta najlepsza, ja użyłam zwykłej mąki pszennej z braku 00 
oliwa z oliwek
sok z buraków
sól, pieprz














Jak zrobiłam:

nadzienie:

Ugotowane w łupinach ziemniaki ostudziłam, obrałam ze skórki i przecisnęłam przez praskę. Cebulkę podsmażyłam na oliwie na ciemno złoty kolor. Wszystko wymieszałam z białym serem, doprawiłam solą i pieprzem.

ciasto:

1.   Mąkę wymieszałam z oliwą, sokiem z buraków, doprawiłam solą i pieprzem. Jeżeli robi wrażenie za suchego, trzeba dodać trochę wody. Wyrobiłam ciasto, powinno być gładkie. Rozwałkowałam je bardzo cienko, podsypując mąką podczas wałkowania. Wycięłam w nim kółka, po środku każdego nałożyłam nadzienie. 
 Dokładnie skleiłam brzegi.

3.   Zagotowałam wodę w dużym garnku, posoliłam ją, ostrożnie wrzucałam pierogi, a kiedy wypłynęły gotowałam je przez 3 minuty.







Pierogi są najpiękniejsze przed gotowaniem, bo wtedy trochę tracą kolor, ale i tak wyglądają efektownie. Najlepsze są polane roztopionym masłem albo podsmażone, następnego dnia. Ja lubię je najbardziej z jogurtem greckim.




5 komentarzy: