piątek, 1 maja 2015

zdrowe ciastka marchewkowe z kremem z białego serka kremowego

Zwariowałam na punkcie zdrowych przepisów. Białą mąkę zastępuję orkiszową, gryczaną, albo grubo mieloną żytnią, cukier ograniczam, a zamiast niego wykorzystuję syrop klonowy albo z agawy, zamiast masła wolę olej kokosowy czy też słonecznikowy. Nie wiem czy albo na ile te składniki obniżają kaloryczność potraw i wypieków, ale z pewnością poprawiają ich przyswajalność i wartość odżywczą.
Nie znajdziecie już u mnie, albo wyjątkowo, ciasta z białej mąki na kostce masła i sześciu jajkach, chyba już tak nie umiem gotować. Nie znaczy to, że w swojej codziennej diecie nie przeżywam momentów słabości i szaleństwa, kiedy to pochłaniam pół tabliczki mlecznej czekolady z migdałami i solą, mojej ulubionej. Tak, zdarza się i to nawet często, za często, walczę z tym.
Jednak kiedy piekę czy gotuję obowiązują inne zasady. Makaron musi być orkiszowy albo żytni, oliwy mało, codziennie do posiłku talerz sałaty skropionej oliwą ze świeżymi pomidorami i kawałkami mozarelli.
Dzisiejsze ciastka marchewkowe to w 2/3 starta marchewka, w 1/3 mąka orkiszowa, proporcjonalnie niewiele cukru i tłuszczu, to raczej pieczone placuszki marchewkowe przekładane białym kremem z serka kremowego. Smakują fantastycznie, doskonały deser dla wszystkich lubiących organiczne jedzenie.


  







Skladniki:

2 kubki marchewki startej na tarce o grubych oczkach
2/3 kubka brązowego cukru
4 łyżki masła ( 2 plus 2 )
2 łyżki oleju słonecznikowego
1 łyżeczka startej skorki z pomarańczy
1 łyżeczka ekstraktu z wanilii ( 1/2 plus 1/2 )
1 duże jajko
1 kubek mąki orkiszowej
1 łyżeczka cynamonu
2 szczypty soli
1/4 łyżeczki sody oczyszczonej

120g białego serka kremowego 
1 kubek cukru pudru
1 łyżka mascarpone 











Jak zrobiłam:

1.   Startą marchewkę dobrze wymieszałam z 3 łyżkami brązowego cukru, umieściłam na sicie na 10 minut, żeby odsączyć wypływający z niej sok.
2.   Rozpuściłam 2 łyżki masła, dodałam 2 łyżki oleju słonecznikowego, startą skórkę z pomarańczy, 1/2 łyżeczki ekstraktu waniliowego i jajko. Roztrzepałam bardzo dobrze widelcem.
3.   Mąkę wymieszałam z pozostałym brązowym cukrem ( około 1/2 kubka ), cynamonem, szczyptą soli i sodą. Dodałam odsączoną marchewkę i masło z olejem. Wymieszałam dobrze łyżką.

4.   Na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia ułożyłam łyżką małe porcje ciasta, około 14 na jedną blaszkę ( w sumie będą dwie ) w odstępach 2.5-3 centymetrowych odstępach. Każdą rozpłaszczyłam widelcem. Piekłam w 180'C przez 11 - 12 minut, aż od spodu były rumiane.
Zostawiłam na blaszce przez 3 minuty, potem zdjęłam i wystudziłam na kratce. 

Ubiłam serek z 2 łyżkami masła, 1 łyżką mascarpone, 1/2 łyżeczki ekstraktu waniliowego i szczyptą soli na puszystą masę. Dodałam cukier i ubijałam przez około 1 minutę, aż się połączył z serkiem.

Na wystudzonym ciasteczku rozprowadziłam warstwę kremu, przykryłam drugim ciasteczkiem. Przycisnęłam i odłożyłam, żeby stężało. Powtórzyłam tę czynność ze wszystkimi pozostałymi ciasteczkami, powstało 14 podwójnych. 









2 komentarze: