niedziela, 12 marca 2017

szybki sernik z polewą czekoladową

Dobrych przepisów na sernik nigdy za wiele, co widać po moim blogu. Były już bardzo różne, ale z gotowanymi ziemniakami jeszcze nie piekłam. Słyszałam, że świetne się sprawdzają w serniku i ten przepis to zdecydowanie potwierdza. A nie jest to jeden symboliczny ziemniaczek, ale trzy, całkiem spore, a przynajmniej średnie. Ziemniaki wchłaniają nadmiar wody z sera i świetnie wiążą masę serową pozostawiając ją jednak odpowiednio wilgotną . Zrezygnowałam z robienia spodu, żeby sernik był lżejszy i mniej kaloryczny. Wierzch można delikatnie posypać cukrem pudrem albo, tak jak ja to zrobiłam, pokryć gorzką czekoladą. Mój przepis, a właściwie użycie gotowanych ziemniaków, jest inspirowane przepisem, który podejrzałam w jakiejś gazecie, niestety nie pamiętam w jakiej. Co do sernika, trzeba uważać, bo jest on absolutnie uzależniający...może to te ziemniaki?























składniki:

na okrągłą tortownicę o średnicy 24cm


750g białego sera, najlepiej półtłustego, gładkiego, nadającego się na sernik
100g cukru białego
100g cukru brązowego
100g masła, roztopionego i wystudzonego
1 łyżeczka naturalnego ekstraktu z wanilii
5 dużych jajek, żółtka i białka osobno
szczypta soli
3 średnie ziemniaki, obrane, ugotowane i rozgniecione na puree
skórka starta z 1 pomarańczy
1 łyżka soku z cytryny


polewa czekoladowa:

4 - 5 łyżek śmietany kremówki 30%
100g gorzkiej czekolady, połamanej na kawałki
1 łyżka zimnego masła, pokrojonego na kawałki

2-3 łyżki płatków migdałowych








jak zrobić:

żółtka utrzyj z cukrem białym i brązowym na puszystą masę. Dodaj masło i wanilię, ubij, Dodaj ser, szczyptę soli i puree ziemniaczane, mieszaj mikserem na niskich obrotach aż masa będzie całkowicie gładka. Dodaj sok z cytryny i skórkę pomarańczową, wymieszaj. Umyj trzepaczki miksera i ubij białka ze szczyptą soli na sztywną pianę. Dodawaj pianę porcjami do masy serowej i delikatnie, teraz już łyżką, połącz. Tortownicę wyłóż papierem do pieczenia, przełóż masę do blaszki i piecz w 180'C przez 50- 60 minut, aż wierzch będzie złocisty. Wyłącz piekarnik i zostaw ciasto w środku, najlepiej do ostygnięcia.

Polewę czekoladową przygotuj dopiero, kiedy sernik będzie już wystudzony.
W rondelku podgrzej śmietanę, aż zawrze na brzegach. Wrzuć kawałki czekolady, dociśnij je łyżką do dna, zostaw na kilka minut, aż czekolada lekko zmięknie. Wtedy wymieszaj dokładnie na gładką masę. Pod koniec dodaj masło, wmieszaj je dokładnie w polewę, będzie gładka i lśniąca. Rozprowadź czekoladę na wierzchu, posyp płatkami migdałów. 












5 komentarzy:

  1. Słyszałam o chlebie z ziemniakami, ale o serniku jeszcze nie ;) Zgadzam się z tym, że przepisów na sernik nigdy za wiele - wypróbuję i ten w przygotowaniach do Wielkanocy. Czy zwykły kruchy spód na maśle będzie tu pasował?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak jasne, zwykły kruchy albo taki z ciasteczek kruchych z masłem, każdy będzie pasował. Też wierzch można pokryć lukrem, ilość cukru też można regulować, przy tej sernik jest słodki ale nie za slodki. Pozdrawiam :)

      Usuń
    2. Dziękuję! Czekoladowy wierzch jednak bardziej do mnie przemawia, więc pewnie pójdę w tym kierunku :-)

      Usuń