piątek, 17 czerwca 2016

sernik z mascarpone i ricotty na owsianym spodzie

Bardzo stęskniłam się za sernikiem. To moje ulubione ciasto, jednak niechęć do używania białego cukru, a jak upiec sernik bez cukru, spowodowała, że przestałam je piec.
Na ostatnich warsztatach, przy gotowaniu kuchni libańskiej, tak ni z gruszki ni z pietruszki, zaczęliśmy się dzielić doświadczeniami na temat pieczenia sernika, i tak zatęskniłam, że postanowiłam zawalczyć i wypróbować ksylitol, a niech tam, trudno, najwyżej się nie uda. I się udał, jeszcze jak się udał. Wyrósł wspaniale, nie opadł, jest bardzo delikatny, a smak innego cukru, niektórzy twierdzą, że ksylitol smakuje inaczej, zupełnie niewyczuwalny.














Składniki:

spód:
na blaszkę o srednicy 22 - 23cm
80g masła
3/4 kubka płatków owsianych
szczypta soli
2 łyżki cukru pudru ( opcjonalnie, można cukier pominąć )

3 jajka, osobno żółtka i białka
1 kubek cukru brzozowego - ksylitolu
250g serka mascarpone
250g ricotty
250g białego sera kremowego - ja użyłam tego z Kościana
sok wyciśnięty z 1/2 dużej cytryny
skórka starta z 1/2 cytryny
1/2 łyżki esencji waniliowej
garść płatków migdałów do posypania wierzchu ( opcjonalnie ) 


Jak zrobić:

Roztop masło, do gorącego wsyp płatki ze szczyptą soli, wymieszaj, dodaj cukier puder, jeszcze raz wymieszaj i odstaw na 15 minut, żeby masa zgęstniała. Przygotuj blaszkę, wyłóż ja papierem do pieczenia. Masę wyłóż na spód, dociśnij dobrze na całej powierzchni i odstaw.

Białka ubij na sztywno ze szczyptą soli. Żółtka utrzyj z cukrem ksylitolem na gładką masę. Wydaje się, że ksylitol zachowuje się inaczej i raczej nie uzyskasz tak puszystej masy jak ta ze zwykłym cukrem.
Do żółtek dodaj sery, stopniowo, cały czas ucierając mikserem.  Potem sok z cytryny, startą skórkę, i esencję waniliową. Wymieszaj dokładnie całość, masa powinna być kremowa, aksamitna. Teraz dodaj ubite na sztywno białka i wmieszaj je w całość delikatnie łyżką. Nie mieszaj zbyt intensywnie, żeby nie rozbić struktury białek. Wyłóż na przygotowany spód z płatków owsianych, wyrównaj, posyp wierzch płatkami migdałowymi.
Wstaw do dobrze rozgrzanego piekarnika do 180'C i piecz przez około 60 minut. Kiedy brzegi będą złociste wyłącz piekarnik i zostaw ciasto w środku, najlepiej do wystygnięcia, a przynajmniej na 30 minut. Najlepszy jest następnego dnia, kiedy ciasto zwiąże i całkowicie wystygnie.
Można posypać poziomkami, ja zachwyciłam się świeżymi czereśniami, usunęłam pestki i położyłam na wierzchu.










1 komentarz: