środa, 22 czerwca 2016

skonsy maślankowe ciotki Pearl, z agrestem i jagodami

Ciotka Pearl z Illinois to nie moja ciotka, ale autorka przepisu na doskonałe oryginalne, amerykańskie scones śniadaniowe.
Amerykanie i Brytyjczycy uwielbiają te bułeczki, których zrobienie zabiera 10 minut, upieczenie z grubsza tyle samo, a smak jest nieproporcjonalnie dobry do wkładu pracy. Ciotka Pearl przewidziała zrobienie 8 bułeczek z podanych ilości składników, ja zrobiłam bułeczki mniejsze i cieńsze, bo takie lubię, w sumie 14. Wybór należy do Was, jeżeli chcecie, żeby skonsy ( uwielbiam tę spolszczoną nazwę ) były wyższe i dały się rozłamać na pół, ciasto rozwałkujcie na grubość około 2 centymetrów, moje miało 1 - 1.5cm grubości. Nie muszę dodawać, że owoce można dodać dowolne, mogą to też być owoce suszone, najlepsze, moje ulubione to wiśnie, rodzynki też dadzą radę.
Ja lubię jeść skonsy jeszcze ciepłe, kiedy masło się roztapia i spływa po palcach, a konfitura miesza się z nim i oblewa boki. Lubię też masło orzechowe z konfiturą albo bez.













Składniki:

1 3/4 kubka* mąki pszennej ( ja użyłam żytniej 700 )
5 łyżek cukru
2 1/2 łyżeczki proszku do pieczenia 
1/2 łyżeczki soli
70g masła zimnego, pokrojonego w kostkę
1/2 kubka agrestu i jagód, proporcje dowolne, mogą to być same jagody albo agrest
2 jajka - 1 plus 1
około 6-7 łyżek maślanki 

*kubek amerykański to pojemność około 230ml


Jak zrobić:

W dużej misce wymieszaj mąkę, cukier, proszek do pieczenia i sól. Dodaj masło, rozetrzyj palcami z suchymi składnikami na kruszonkę.Dodaj umyte i osuszone owoce, roztrzepane jajko i maślankę, zagarnij ciasto, bez wyrabiania, delikatnie, najlepiej szpatułką silikonową, tylko tak, żeby odchodziło od ścianek miski. Wyłóż na wysypany mąką blat i delikatnie rozwałkuj na grubość około 1.7 - 2cm. Wykrój kółka o około 5cm średnicy, najlepiej wycinaczka o ostrych brzegach. Ułóż na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia, posmaruj wierzch rozbełtanym jajkiem i odstaw na 5 - 10 minut. Piecz w 200'C przez 10 - 12 minut, aż wierzch się lekko zarumieni. Po upieczeniu natychmiast zdejmij z blaszki. Podawaj gorące.  












Brak komentarzy:

Prześlij komentarz