sobota, 23 września 2017

szybkie bułki drożdżowe z mąki chlebowej

Co zrobić kiedy po warsztatach zostaje piękne ciągle jeszcze rosnące ciasto na chlebek libański? Zabrać do domu! Żal mi było ciasta, które miało swoją historię - trzeba było je ratować, miało w sobie 1kg mąki zamiast 500g, baliśmy się, że nie będzie rosło, a ono, na przekór wszystkiemu, po dodaniu jedynie odrobiny rozczynu z drożdży i bardzo dobrym wyrobieniu, rosło jak szalone. I jak tu wyrzucić takie ciasto.
Po powrocie, już późno wieczorem, włożyłam ciasto do lodówki, rano wyjęłam, uformowałam kulki, ułożyłam na blaszce i zostawiłam w ciepłym miejscu. Bułeczki jeszcze urosły, a potem pięknie się upiekły.
Z tego ciasta piecze się płaskie chlebki, placki podobne do podpłomyka, bez których posiłek libański nie może się obyć. Okazuje się, że to ciasto chlebowe jest również doskonałe do upieczenia bułeczek, jest lepsze od większości, które piekłam wcześniej.
Nie podaję ilości bułeczek, bo nie wiem ile wyszłoby z całości, ja piekłam tylko z małej części.
















składniki:

500g mąki chlebowej, ja najbardziej lubię TYP 750
1 1/2 - 2 łyżeczki soli morskiej
2 łyżeczki suchych droźdży
300ml letniej wody
4 łyżki oliwy

jak zrobić:

mąkę wymieszaj z solą, drożdże rozpuść w letniej wodzie. Do mąki dodaj 2-3 łyżki oliwy, wymieszaj drewnianą łyżką, potem wlej wodę, wymieszaj jeszcze raz. Wyrabiaj przez na blacie wysypanym mąką przez 7-8 minut, aż ciasto będzie gładkie i elastyczne. Przełóż do miski natłuszczonej oliwą albo olejem, przykryj ściereczką albo folią spożywczą i odstaw w ciepłe miejsce na około 60 minut, aż urośnie, powinno prawie podwoić objętość.
Podziel ciasto na kulki, uformuj bułeczki*, ułóż na blasze wyłożonej papierem do pieczenia i zostaw na 20 minut, żeby lekko napuchły.
Piecz w 190'C przez około 15-20 minut, aż będą lekko złociste na wierzchu.

* formuj bułeczki zbierając ciasto pod spodem









Brak komentarzy:

Prześlij komentarz