niedziela, 12 lutego 2023

Strucla z owocami i kruszonką

 Samej mi się nie chce wierzyć, że to moja pierwsza strucla. Piekłam kiedyś podobne w formie ciasto, kulebiaka, z gotowego ciasta francuskiego, ale nigdy dotychczas słodkiej strucli nie robiłam.

Samo ciasto na struclę jest zupełnie inne, to ciasto drożdżowe, ale z dodatkiem śmietany, bardzo małej ilości masła i jajek, podczas gdy tradycyjne ciasto drożdżowe to spora ilość tych właśnie składników. Może dzięki temu składowi ciasto jest delikatnie chrupiące, bardzo świeże, i zupełnie nie miękkie i puszyste, jak tradycyjne ciasto drożdżowe. Po dość długim wyrabianiu, ciasto pięknie wyrosło, było elastyczne i miękkie, wyrosło również po raz drugi, już po ułożeniu i zapleceniu strucli. A jednak finalnie, jest przyjemnie chrupiące i delikatne.

Moją struclę zrobiłam z konieczności, musiałam wykorzystać owoce, a miałam ochotę na wypróbowanie jakiegoś nowego przepisu. I jestem zadowolona, strucla udała się fantastycznie, dlatego przepis trafia na bloga.

Nadzienie można zrobić z dowolnych owoców, też z maku, to zamierzam zrobić następnym razem, ale jeżeli pozostaniecie przy nadzieniu z owoców, polecam przyprawić je jak u mnie, cukrem trzcinowym, cynamonem i kardamonem, smakują doskonale, wszystkie owoce zyskają na smaku z tymi dodatkami. 








































uwaga: 1 kubek = 250ml

Składniki:


na 1 dużą struclę


2 kubki mąki pszennej 

60g masła miękkiego

30g drożdży świeżych 

1 duża łyżka cukru pudru

1 opakowanie cukru z prawdziwą wanilią

1 jajko - żółtko i białko osobno

duża szczypta soli

duży chlust oleju słonecznikowego


3 łyżki mielonych migdałów


500g śliwek pokrojonych w ósemki 

albo (jak u mnie)

300g borówek plus 200g jabłek obranych ze skórki i pokrojonych w plasterki

3-4 łyżki cukru trzcinowego

1 łyżeczka cynamonu

2 łyżeczki kardamonu

mała szczypta soli


kruszonka:

3/4 kubka mąki pszennej

80g miękkiego masła

80g cukru

szczypta soli


jak zrobić:

w miseczce rozetrzyj drożdże z cukrem, początkowo będzie to trudne, ale po chwili drożdże zaczną być mokre i dobrze połączą się z cukrem.

Do przesianej mąki dodaj masło i żółtko (białko zostaw), posiekaj nożem. Dodaj duży chlust oleju słonecznikowego, drożdże z cukrem, cukier waniliowy, szczyptę soli, wyrób ciasto. Ciasto powinno być elastyczne i łatwo odchodzić od ręki. Uformuj ciasto w kulę, przełóż je do natłuszczonej olejem miski, przykryj folią spożywczą i zostaw na około 30-40 minut, aż ciasto delikatnie podrośnie.

W tym czasie przygotuj owoce: śliwki wrzuć na rozgrzaną patelnię, obsyp je cukrem i innymi przyprawami, podgrzewaj mieszając, aż trochę zmiękną. Jeżeli mają to być jak u mnie jabłka z borówkami, na patelni podgrzewaj obrane i pokrojone w kostkę jabłka z cukrem i przyprawami, aż zmiękną, a na końcu dodaj borówki, wymieszaj i odstaw.

Przygotuj kruszonkę: wszystkie składniki szybko zagnieć, aż się połączą, pokrusz na kawałki - kruszonkę, odstaw w chłodne miejsce albo do lodówki.

Wyrośnięte ciasto wyjmij z miski i krótko wyrób. Na papierze do pieczenia rozwałkuj je na prostokąt, ciasto powinno mieć grubość ok 3mm. Natnij je ostrym nożem po bokach na całej długości.  




Środek posyp mielonymi migdałami, a na nie wyłóż owoce.




Paski z boków ciasta załóż do środka, na owoce, zapleć i sklej. 



Wierzch posmaruj białkiem i posyp kruszonką.



Piecz w piekarniku nagrzanym do 180' przez 30-35 minut. Możesz podawać natychmiast.



















Brak komentarzy:

Prześlij komentarz