niedziela, 24 marca 2019

baklava najlepsza

To nie moja pierwsza baklava. Wyjątkowo lubię ten deser, nie mogło go więc zabraknąć na warsztatach z kuchni greckiej.
Przygotowywałam się do nich długo, próbowałam, powtarzałam, zmieniałam..Nie dlatego, że kuchnia grecka jest tak bardzo trudna, chyba nie jest, na pewno nie trudniejsza niż francuska, ale jest w niej wiele tajemnic kulinarnych, które zapewne dla Greków nie są tajemnicami, ale dla mnie, mimo, że smaki są mi bardzo dobrze znane, kuchnia grecka była wyzwaniem.
Chyba dałam radę, bo warsztaty były bardzo udane, to opinia uczestników, a ja byłam zadowolona zarówno z doboru menu, jak i wykonania i smaków. Jednym z hitów była baklava, właśnie ta dzisiejsza. Według niektórych, i to takich, którzy znają się na rzeczy, ta była lepsza od tych oryginalnych, które można zjeść w Grecji czy Turcji.
Mam nadzieję, że tym postem trochę odczaruję baklavę, bo wiele osób sądzi, że to bardzo trudny deser. Myślę, że najtrudniejsze jest w tej chwili zdobycie ciasta filo, czy phyllo po grecku. Piszę "w tej chwili", bo do niedawna można je było znaleźć w każdym markecie Piotr i Paweł, niestety to już historia..






























Składniki:
na blaszkę 20 x 30cm

500g ciasta filo


200g masła klarowanego

Syrop:
750g cukru
550g wody
1 kawałek cynamonu
1 anyż gwiazdkowy
½ cytryny – sok i skórka

150g posiekanych drobno orzechów włoskich
100g orzechów pistacjowych, drobno posiekanych plus 50g grubo posiekanych, do posypania po upieczeniu
100g posiekanych orzechów pekan
3 łyżki mielonych migdałów uprażonych
2 łyżki bułki tartej
2 łyżeczki mielonego cynamonu
½ łyżeczki mielonych goździków
2 łyżki cukru pudru

jak zrobić:

na wolnym ogniu doprowadź składniki syropu do wrzenia, mieszaj, żeby się rozpuściły, gotuj przez 3 minuty, odstaw do wystygnięcia.
Blaszkę nasmaruj dobrze masłem.
Na blacie ułóż arkusz ciasta filo, nasmaruj roztopionym masłem klarowanym, przykryj jeszcze jednym arkuszem, nasmaruj masłem. Posyp mieszanką orzechów całą powierzchnie, zostawiając brzegi wolne, ułóż patyk u dołu arkusza, zwiń arkusz ku górze rolując patyk. Zsuń ciasto z patyka, czynności powtórz z resztą arkuszy filo. Rolki układaj w blaszce ciasno, jedną obok drugiej. Posmaruj wierzch pozostałym masłem klarowanym. Pokrój ostrym nożem na porcje.
Piecz w piekarniku rozgrzanym do 160’ przez około 30 minut, może trochę dłużej, aż wierzch będzie złocisty. Zaraz po wyjęciu polej gorącą baklawę zimnym syropem. Wierzch posyp grubo posiekanymi pistacjami. Podawaj schłodzoną lub na ciepło.








2 komentarze:

  1. Baklava wychodzi przepyszna! Zdecydowanie polecam ten przepis.

    OdpowiedzUsuń