czwartek, 28 lipca 2022

Szybki chleb włoskiej mamy

 Kiedy wpadam w wir warsztatów, nie starcza mi czasu na bloga, niestety. I czuję jak stres narasta, bo lubię być na bieżąco z przepisami, które się gromadzą. Po kilku dniach od gotowania czy pieczenia, trudno mi odtworzyć szczegóły przepisu, męczę się potem strasznie, a nie mogę się nauczyć robić notatki z procesu tworzenia. 

Dzisiaj właśnie to musiałam zrobić, odtworzyć przepis na chleb, który upiekłam kilka dni temu, a który już właśnie kończymy jeść. To oryginalny włoski przepis, który znalazłam gdzieś w internecie, wyglądał cudownie, postanowiłam więc go wypróbować. Włoszki pieką takie pieczywo bardzo często, to dla Włochów pieczywo codzienne. Chleb jest doskonały, mięciutki, pachnący, z cieniutką chrupiącą skórką, szkoda byłoby się tym przepisem nie podzielić. Zbliża się weekend, to świetny chleb na pieczywo weekendowe. A z czym taki chleb się jada we Włoszech? My uwielbiamy kanapki, do nich będzie pyszny, też z masłem i miodem, a Włosi maczają go w oliwie z ziołami, też jedzą z sosami, np Bolognese, jest świetny do maczania.

Przepis jest całkowicie oryginalny, włoski, ja zrobiłam jedną zmianę, użyłam mąki pszennej pełnozbożowej i to z grubego przemiału, bo typ 1850, chociaż włosi używają najczęściej mąki pszennej jasnej do wypieku takiego pieczywa. To dlatego mój chleb jest w środku dość ciemny. Jeżeli wolicie jasne pieczywo, użyjcie mąki pszennej typ 500.

UWAGA: w przepisie ilości były podane w kubkach, też tak piekłam, kubek to 250ml, pamiętajcie!




























Składniki:

na 2 chleby średniej wielkości


1 opakowanie 7-8g suchych drożdży

2 kubki ciepłej wody, o temperaturze 110-115'

1 łyżeczka cukru

2 łyżeczki soli

5 1/2 kubka mąki pszennej typ 480 albo 500


UWAGA: kubek = 250ml


jak zrobić:

wlej wodę do dużej miski, będziesz w niej mieszać wszystkie składniki na chleb. Do wody wsyp drożdże, wymieszaj dobrze. Dodaj cukier i sól, a potem 3 kubki mąki, mieszaj przez około 3 minuty, możesz w robocie albo ręcznie. Po tym czasie wsyp resztę mąki, wymieszaj, a kiedy zbierzesz wszystkie składniki w całość, przełóż na wysypany mąką blat i zacznij wyrabiać ciasto.

Ciasto musisz wyrabiać przez około 6-8 minut, aż będzie gładkie i elastyczne. Kulę naciągnij do spodu, przełóż do natłuszczonej miski, obtocz delikatnie kulę w tłuszczu tak, żeby wierzch był lekko natłuszczony. Zrób nacięcie na wierzchu. Przykry folią spożywczą i odstaw w ciepłe miejsce do wyrośnięcia, na około 1 godzinę, aż ciasto podwoi objętość.

Wyjmij wyrośnięte ciasto na podsypany mąką blat, uderz pięścią, żeby odgazować. Podziel na dwie części, każdą uformuj w podłużny bochenek - najpierw lekko rozpłaszcz ciasto dłońmi na gruby prostokąt, a potem zawiń boki do środka i sklej, uformuj podłużny kształt. Ułóż oba na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia albo natłuszczonej, sklejeniem do dołu. 

Przykryj ściereczką, zostaw jeszcze na 30 minut, aż chlebki urosną, powinny znowu podwoić objętość.

Rozgrzej piekarnik do 200'. Na wierzchu zrób 3-4 płytkie nacięcia, najlepiej nożem do chleba, nożem piłką. Piecz przez 20-25 minut, aż będą złociste. Po upieczeniu przełóż chlebki na kratkę, żeby wystygły, a nie zaparowały od spodu, bez tego zrobią się wilgotne i miękkie.


















Brak komentarzy:

Prześlij komentarz