piątek, 6 lutego 2015

bakłażan na zimno z koperkiem

Bakłażan to warzywo, z którym nie zawsze wiadomo co zrobić. Solić przed gotowaniem i czekać aż odda soki, czy nie, smażyć czy na surowo, jako danie główne go podawać czy jako dodatek... ? No i stad, często jest pomijany, a szkoda, bo to doskonałe warzywo i wcale nie trudno przyrządzić je ciekawie i szybko. W kuchni sycylijskiej czy arabskiej świetnie wiedzą co z nim zrobić.
Dzisiejszy przepis to sałatka z bakłażana z koperkiem w pikantnym dressingu.
Można ją przechowywać przez noc, a nawet dłużej, po przetrawieniu będzie jeszcze lepsza. Proporcje w przepisie można zmieniać.


 


Składniki:

2 duże bakłażany
sól
olej słonecznikowy do smażenia

dressing:

1/2 kubka białego octu
3 ząbki czosnku, pokrojonego w cieniutkie plasterki
1/4 kubka posiekanego świeżego koperku
1 łyżka cukru ( jeżeli nie lubicie za dużo cukru, może być mniej )
1/4 łyżeczki chili w płatkach ( może być trochę mniej, jeżeli nie lubicie zbyt pikantnych sałatek )


    



Jaz zrobiłam:

1.   Bakłażany pokroiłam w plastry o grubości 1cm, posypałam solą i zostawiłam na sicie przez 30 minut; dzięki temu oddadzą nadmiar wody. Potem osuszyłam ręcznikami papierowymi.

2.   W rondlu rozgrzałam bardzo dobrze olej, wlałam go na około 2cm wysokości, i smażyłam plastry bakłażana, aż były złociste, przez około 7 minut. Można je również upiec w piekarniku, albo usmażyć na patelni grillowej, będą mniej kaloryczne. Ta wersja, ze smażonymi w oleju, jest smakowo doskonała.
Wyjęłam łyżką cedzakową i położyłam na ręczniku papierowym, żeby odsączyć nadmiar oleju.

3. Wszystkie składniki dressingu dobrze wymieszałam w dużej misce. Pokroiłam bakłażana w kostki 1cm i wrzuciłam do miski z dressingiem. Wymieszałam dokładnie, żeby całość była oblana sosem. Udekorowałam koperkiem.





Sałatka jest najlepsza po kilku godzinach, ale oczywiście można ją jeść natychmiast po przygotowaniu.

1 komentarz: