sobota, 6 marca 2021

Scones, brytyjskie bułeczki śniadaniowe

Dzisiaj na śniadanie zrobiłam scones. Nawet nie wiem, co mi o nich przypomniało. Zakochałam się w nich podczas moich licznych pobytów w Wielkiej Brytanii, bo to brytyjskie bułeczki śniadaniowe, bardzo popularne na Wyspach, a na kontynencie znane, ale jednak nie często pieczone.

Bułeczki jada się ciepłe, gorące, wyjęte z piekarnika, a to jest możliwe, bo przygotowanie, łącznie z czasem pieczenia zabiera zaledwie 20 minut. Jest to wypiek na proszku, a jednak w przygotowaniu ciasta stosuje się trik, który sprawia, że pięknie rosną i mają wyjątkową listkowaną strukturę. Zabieg ten polega na dodaniu soku z cytryny do mleka, co powoduje, że mleko lekko kwaśnieje, trochę przypomina maślankę. Można również po prostu użyć maślanki, też kiedyś takie piekłam, smakują równie pysznie.













Składniki:

na 5-6 bułeczek


350g mąki pszennej orkiszowej jasnej

1 łyżeczka proszku do pieczenia

85g zimnego masła, pokrojonego na kawałki

3 łyżki cukru

175ml mleka, ja użyłam roślinnego

1 łyżeczka ekstraktu z wanilii

squeeze soku z cytryny

1 jajko rozbełtane, do posmarowania wierzchu przed pieczeniem, ja posmarowałam mlekiem

1/4 łyżeczki soli






Jak zrobić:

w misce wymieszaj mąkę z solą i proszkiem do pieczenia. Dodaj masło i cukier, rozetrzyj palcami na kruszonkę. 

W rondelku podgrzej mleko, powinno być letnie, dodaj wanilię i odrobinę soku z cytryny. 

Piekarnik rozgrzej do 220'.

Dodaj mleko do mąki z masłem, niedbale wymieszaj. Wysyp mąką blat, wyłóż ciasto, dłońmi sklej szybko w kulę. Rozpłaszcz ja dłońmi na placek o grubości 4cm, wykrój przy pomocy foremki o średnicy 5cm babeczki. Przenieś je na blaszkę wyłożoną papierem do pieczenia, posmaruj wierzch jajkiem lub mlekiem.

Piecz przez 10-12 minut, powinny być delikatnie rumiane, przy dotknięciu suche na wierzchu, upieczone. Chwilę odczekaj, podawaj jeszcze gorące, najlepiej z masłem i konfiturą albo miodem, ale też świetnie smakują z serem.








 

2 komentarze:

  1. Kiedyś już je piekłam - pamiętam, że były całkiem smaczne :)

    OdpowiedzUsuń