piątek, 8 stycznia 2021

Bruschetta z grzybami

 Kuchnię włoską lubię najbardziej, ale to nic oryginalnego, kto jej nie lubi. Jest świeża, pełna zapachów, ale jednocześnie prosta i bezpretensjonalna. Uwielbiam przywiązanie Włochów do ich rodzimej kuchni i jedzenia, nie uleganie modom i trendom. Tak jak mama i babcia gotowały, tak gotują córki i żony, i to jest to jedyne właściwie gotowanie. Wystarczy zmienić jeden składnik w potrawie, żeby Włoch z oburzeniem krzyknął "Noooo! To nie jest po włosku!" A doświadczyłam tego ostatnio, kiedy dodałam posiekaną natkę pietruszki do carbonary, która jest sosem trzyskładnikowym: żółtka, parmezan i boczek, dodałam z zastrzeżeniem, że to wyjątkowo, i opublikowałam zdjęcie, bo tagliatelle carbonara wyglądało pięknie. Wiadomość od zaprzyjaźnionego Chefa Włocha przyszła po minucie. 

Ale ja nie o tym chciałam, miało być o bruscheccie. Bruschettę robi się z bagietki albo ciabatty, wcale nie ze starego chleba, jak często myślimy. Pieczywo wystarczy opiec, natrzeć czosnkiem i położyć na nim pomidory, pesto czy zo kto lubi. Ja zrobiłam dzisiaj z grzybami, pieczarkami brunatnymi, ale bardziej po włosku byłoby z grzybami leśnymi. Nie podaję dokładnych ilości, bo trzeba je dobrać w zależności od ilości grzybów, chleba i tego jak lubicie grzyby doprawiać. Piekę swój chleb, to żytnie pieczywo na zakwasie, moja bruschetta jest właśnie z tego chleba.
















Składniki:

bagietka, ciabatta, ja użyłam chleba żytniego, pokrojonego na kawałki, podpieczonego w piekarniku, na patelni albo w tosterze

3-4 ząbki czosnku pokrojone w grubą kostkę, jeden duży do natarcia chleba

400g grzybów, u mnie pieczarki brunatne, mogą być dowolne grzyby leśne, oczyszczonych, pokrojonych w plasterki

sok z cytryny - 1 łyżka

duży chlust wytrawnego białego wina

garść natki pietruszki, posiekanej

sól, pieprz

masło

parmezan - opcjonalnie





jak zrobić:

rozgrzej masło na patelni, dodaj pokrojony czosnek, podsmaż przez chwilę, kiedy będzie złocisty dodaj pieczarki, smaż aż oddadzą wodę i ją trochę zredukujesz, dodaj wino, smaż aż odparujesz alkohol. Na końcu dopraw solą i pieprzem, dodaj sok z cytryny do smaku, posiekaną natkę pietruszki, smaż, aż zredukujesz soki. 

Podpieczone kawałki chleba natrzyj ząbkiem czosnku, ułóż na nich grzyby, możesz posypać startym na grube wiórki parmezanem, udekoruj natką pietruszki.















Brak komentarzy:

Prześlij komentarz