sobota, 2 stycznia 2021

Crumble z mango i gruszkami, bezglutenowe, z opcją wegańską

Zawsze robię zakupy na zapas, zawsze, za dużo wszystkiego, bo boję się, że nagle tak zapragnę ugotować to coś, do czego mi będą potrzebne kapusta czerwona, gruszki czy mango....A potem walczę, żeby nic się nie zmarnowało, nie zepsuło, żeby wszystko wykorzystać. 
Potrzebowałam pulpę z mango do sernika z nerkowców (przepis będzie), otworzyłam więc puszkę, no i oczywiście trochę zostało. Na szczęście miałam cudowne polskie gruszki, które kupiłam parę dni temu w Lidlu. Mango i gruszki to świetny duet, doskonale grają razem, jeden owoc wydobywa smak drugiego. A że crumble kocham od zawsze, pomysł na nie był pierwszy. Do kruszonki użyłam trzech rodzajów mąki, gryczanej, mojej ulubionej teff i jaglanej. Jeżeli nie macie, możecie z powodzeniem zastąpić je po prostu gryczaną. Crumble to szybki deser, można go zrobić tuż przed przyjściem gości, ja tak zrobiłam, zostawić w piekarniku, albo zacząć piec kiedy są już pod drzwiami, będzie wtedy gorące, jeszcze parujące, a takie jest najlepsze.
Można użyć oleju kokosowego zamiast masła, wtedy crumble będzie wegańskie. Ja użyłam masła, bo bardzo lubię połączenie smaków orzechowej mąki gryczanej i śmietankowego masła.
















 



składniki:

dla 4 osób, naczynie możecie dobrać dowolne, okrągłe o średnicy 27-28cm, może być owalne czy prostokątne podobnej wielkości

1 1/2 - 2 kubki mąki gryczanej

1/2 kubka mąki teff

1/2 kubka mąki jaglanej

duża szczypta soli

100g masła roztopionego albo płynnego oleju kokosowego

3/4 kubka cukru kokosowego

1 kubek pulpy z mango

4 dużych gruszek albo 5 średnich, obranych, bez gniazd nasiennych, pokrojone w kostkę

garść orzechów włoskich, grubo posiekanych






jak zrobić:

wymieszaj wszystkie rodzaje mąki z solą, dodaj cukier i wymieszaj, potem masło albo olej kokosowy, zagnieć ciasto w kruszonkę, może być z drobnych kawałków albo większych, jak lubisz. Nie musisz jej wychładzać, mąka gryczana sprawia, że nie rozpłynie się podczas pieczenia, kawałki zostają w całości, wyjątkowo kruche.
Na dnie naczynia wyłóż pulpę z mango, rozsmaruj na całej powierzchni. Na pulpie, na całej powierzchni ułóż kawałki gruszek, posyp je orzechami, na całości rozkrusz kawałki kruszonki. Piecz w 180' przez około 25-30 minut, aż kruszonka będzie delikatnie złocista, jak na moich zdjęciach z crumble upieczonym. 



 









Brak komentarzy:

Prześlij komentarz