sobota, 29 czerwca 2013

baklawa z manufaktury na Korfu i przepis na ciasto filo

Po przeglądzie tradycyjnych greckich potraw czas na tradycyjny deser. Czym byłaby grecka kuchnia bez baklawy?
Oczywiście, baklawę jada się nie tylko tutaj, znana jest w innych kuchniach również, ale ta, na którą trafiłam na Korfu, a ściśle w mieście Korfu, to prawdziwie mistrzowskie jej wydanie.

Pochmurny dzień, a więc wyprawa do stolicy. Błąkam się bez celu uliczkami miasta, nasycam klimatem i pięknem zakątków, i nagle trafiam na maleńką cukiernię. Staję przed witryną i słyszę komentarz przechodnia: 'A przed sklepem z ciastkami kolejka, jak zwykle!'
Witryna przebogata, przyciągająca uwagę kolorami, kształtami i ozdobami na ciastkach.
A ciastka, wszystkie to tradycyjne miejscowe wyroby. Właścicielka i artystka, duża, postawna kobieta o bujnych kręconych włosach, cała w czerni, chętnie zdradza sekrety robienia baklawy, które skrzętnie notuję i postanawiam zabrać się za ten deser zaraz po powrocie.






Właścicielkę można dojrzeć w głębi sklepu.
Smaki baklawy to pełen wachlarz pyszności. Są figowe, orzechowe, daktylowe, co kto sobie wymarzy. A dla wegan wariant wegański, bez masła, z oliwą.
Kupiłam mnóstwo, wypróbowałam wszystkie najlepsze smaki i dzięki temu doskonale wiem, o czym piszę.





Baklawa pakowana jest w specjalne pudełka, można ją spokojnie zabrać z sobą, a jest to w jej przypadku bardzo ważne, bo ocieka syropem i trudno byłoby ją spakować.



Ta na zdjęciu powyżej to właśnie baklawa wegańska.



A to tradycyjna orzechowo - pistacjowa z miodem.



Baklawa typowo miejscowa, czyli z Korfu, z trzema tradycyjnymi owocami Korfu: kumkwatem, kardamonem i figą.




To jest baklawa czekoladowa, a ta poniżej to daktylowa, czyli zmielone daktyle z miodem i masłem, obtoczone w wiórkach kokosowych.



A jak się robi baklawę?
Wracamy do ciasta filo, bo to jest podstawa.
Warstwy tego ciasta smaruje się klarowanym masłem, przekłada warstwami nadzienia, różnego, w zależności, od rodzaju baklawy, nasącza miodem, albo, tak jak kiedyś robiłam na warsztatach z kuchni wschodniej, wodą różaną, i piecze.



Ciasto filo, czyli PETOURO:

Składniki:

3 kubki mąki pszennej
1/4 kubka oliwy
1/2 łyżeczki soli
1/2 łyżeczki cukru
2 - 3 krople octu albo soku z cytryny
1 i 1/2 kubka letniej wody

Jak zrobić:

1.   Wsyp mąkę do miski, dodaj sól, cukier, oliwę, cytrynę  i trochę wody. Wyrabiaj, aż uzyskasz ciasto o średniej gęstości.

2.   Przykryj ściereczką i odstaw na godzinę.

3.   Rozwałkuj na naprawdę cienkie listki. Używaj do baklawy i wypieków wytrawnych.


KOMENTARZ: z tego, co usłyszałam i przeczytałam, ciasto nie jest łatwe do zrobienia i zdecydowanie lepiej i prościej jest używać ciasta gotowego.
Co do przepisu na baklawę, wkrótce dokładny opis, step by step, jak zrobić samemu ten deser.  






Jeszcze raz cały zestaw.

2 komentarze:

  1. Niestety ale baklawa to zupełnie nie moja,bajka'.
    Nie mogę jej przełknąć ze względu na ilość cukru.
    Dlatego wszystkie cukiernie greckie i tureckie omijam zawsze szerokim łukiem.
    A ciasto filo robiłam sama.
    Nie jest łatwe,ale za trzecim razem udało się idealnie.

    OdpowiedzUsuń
  2. baklavę uwielbiam! choć ta dostępna w PL kompletnie nie umywa się do tej jedzonej w Turcji parę lat temu :( dzięki za wpis który mi przypomniał wycieczkę mego życia :)

    OdpowiedzUsuń