niedziela, 12 sierpnia 2012

12 sierpnia 2012


SAŁATKA Z ZIELONEJ FASOLKI SZPARAGOWEJ Z BUŁGARSKIM SEREM OWCZYM


W ostatnim wpisie, jeszcze z dzisiaj wspomniałam o sałatce z zielonej fasolki szparagowej.
Któregoś dnia zostało mi trochę fasolki, którą chciałam dobrze wykorzystać. 



Wystarczy parę składników i dobry dressing i mamy doskonałą sałatkę do mięs, czy też, w większej ilości, ze świeżym pieczywem jako propozycja do wina.



fasolka szparagowa, ilość jaką chcecie
czerwona cebula
ser bułgarski z mleka owczego w zalewie solankowej; jeżeli nie macie dokładnie tego sera, każdy inny solankowy będzie dobry

dressing:
oliwa virgin, z oliwek
czosnek rozgnieciony w prasce
świeżo wyciśnięty sok z cytryny

1.   Ugotowałam fasolkę szparagową. Wydaje się to proste, ale trzeba się trzymać kilku zasad: wrzucasz do gotującej wody i gotujesz dokładnie 3 - 4 minuty, lepiej 3. Odcedzasz i zanurzasz ją natychmiast, najlepiej jeszcze na durszlaku, w lodowato zimnej wodzie, a idealnie byłoby w wodzie z kostkami lodu. Trzymasz w wodzie aż będzie zupełnie zimna. Dzięki temu jest krucha i zachowuje kolor.

2.   Pokroiłam cebulę w piórka.

3.   Rozdrobniłam ser i dodałam do całości.

4.   Dressing najlepiej przygotować trochę wcześniej, żeby składniki się przegryzły. Przygotowałam go mieszając wszystkie składniki dokładnie.

5.   Fasolkę, ser, cebulę i dressing wymieszaj delikatnie, nie łamiąc fasoli. Sałatka gotowa.



















I jeszcze jedna propozycja cudownie letnia, cudownie fasolkowa i pomidorowa jednocześnie.



Pisałam o mojej wizycie na rynku warzywnym. Zakończyła się zakupieniem fasolki zielonej, którą opisałam wcześniej, ale również żółtej szerokiej. Nawet nie wiem, jak się fachowo nazywa,zapytam następnym razem i podzielę się nową wiedzą. Była tak piękna, jędrna i krucha, a wieki całe jej nie gotowałam. W moim przepisie wykorzystałam dużo przypraw, one są bardzo ważne, ale głównymi składnikami jest fasolka, pomidory, czosnek i cebula.










ŻÓŁTA SZEROKA FASOLKA Z POMIDORAMI PO LIBAŃSKU

Ilości, które podam są wystarczające dla 4 osób.

6 dużych łyżek oliwy z oliwek
1 cebula, grubo pokrojona
4 ząbki czosnku, drobno posiekane
4 łyżeczki kuminu
800g pomidorów, sparzonych i obranych ze skórki, pokrojonych w bardzo grube części
sól, pieprz
1 duża łyżka przecieru pomidorowego
1 duża łyżka brązowego cukru
sporo świeżo wyciśniętego soku z cytryny
500g żółtej szerokiej fasolki pokrojonej na duże 5 - 6cm kawałki
na końcu jeszcze oliwa virgin
2 - 3 gałązki mięty, opcjonalnie

1.   Rozgrzałam oliwę w rondlu żeliwnym i na oliwie podsmażyłam delikatnie cebulę na złoty kolor. Dodałam czosnek i dusiłam przez kilka minut, wrzuciłam pomidory, a do nich dodałam kumin czyli kmin rzymski sól i pieprz. Wymieszałam wszystko i dusiłam przez kilka minut.

2.   Dodałam przecier pomidorowy, cukier i sok z cytryny. Dusiłam mieszając i przewracając pomidory. Pomidory dały dużo soku, który przyda się do gotowania fasolki.

3.   Po 15 minutach dodałam fasolkę i gotowałam ją dość długo, aż stała się zupełnie miękka. Przykryłam pokrywką, żeby dobrze ją dogotować. Gotowanie zajęło ponad 30 minut. Fasolka szeroka wymaga zdecydowanie więcej czasu niż szparagowa.
Sos powinien się zredukować do całkiem gęstego, a na końcu jeszcze dodałam parę łyżek oliwy, żeby całość była pięknie nią pokryta. 

Konsystencja fasolki powinna być gęsta, a jednocześnie oliwna, czyli bardzo wschodnia w charakterze.
Na końcu dodałam listki mięty, bardzo podnoszą smak, ale jest to dodatek opcjonalny. Można jej dodać dużo i jeszcze podgrzać.


     
     

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz