czwartek, 9 sierpnia 2012

9 sierpnia 2012

PLUM PIE czyli po prostu CIASTO ZE ŚLIWKAMI

Kiedy zobaczyłam,że na rynku owocowo - warzywnym coraz więcej fioletu, czyli śliwki we wszystkich odmianach, po raz pierwszy poczułam powiew jesieni. Późne lato i początek jesieni to ciasta śliwkowe, a zaraz po nich będziemy piec szarlotki.




Kto nie lubi śliwek? Drożdżowy placek ze śliwkami to klasyka w kategorii wypieków. Knedle ze śliwkami to kolejny punkt programu. Ale powiedzmy, że nie jesteś fanem placków drożdżowych, jak ja, poza plackami prosto z pieca z ogromną ilością maślanej kruszonki. Nie jestem również ogromną miłośniczką knedli z owocami, czy w ogóle dań obiadowych na słodko.
Przepisy na tarty też zdominowały strony kulinarne magazynów i wszystkie inne źródła podające przepisy. Postanowiłam wyszukać coś innego i udało się. To właśnie Plum Pie, czyli po prostu ciasto ze śliwkami.



gotowe ciasto śliwkowe


Składniki są bardzo zwyczajne, przygotowanie proste i trwa kilkanaście minut, pieczenie około 35 -40 minut. Źródło: Saveur.

7 dużych łyżek chłodnego ale nie zmorożonego masła, rozdrobnionego
1 kubek mąki
1/2 kubka + 2 duże łyżki cukru
1 łyżeczka proszku do pieczenia
1/4 łyżeczka soli (w przepisie jest sól koszerna, ale myślę, że każda inna będzie dobra; ja w każdym razie użyłam zwykłej)
6 dużych łyżek mleka
1/2 łyżeczki ekstraktu waniliowego
1 jajko
1/2kg śliwek, twardawych
1 łyżeczka cynamonu, jeżeli lubicie cynamon, może go być więcej


1.   Rozgrzej piekarnik do 180'C. Przygotuj formę do pieczenia; natłuść ją i wysyp mąką albo użyj papieru do pieczenia, tak, jak ja to zrobiłam - widać na zdjęciu. Forma nie może być za duża. Według przepisu ciasta nie ma za dużo, będzie cienka warstwa. Jeżeli chcecie grubszą warstwę, trzeba podwoić ilości.

2.   Zmieszaj mąkę, 2 łyżki cukru (1/2 kubka zostaw na później),proszek do pieczenia i sól.
Dodaj 4 łyżki masła (resztę zostaw) i wmasuj w mieszaninę mąki palcami, 'szczypiąc' ciasto palcami, aż uzyskasz konsystencję kuleczek groszku.
Wymieszaj w misce mleko, ekstrakt waniliowy i jajko. Dodaj mieszaninę mąki z masłem i rozetrzyj łyżką drewnianą tak, żeby tylko się wszystko połączyło. Nie powinno mieć gładkiej konsystencji, a w żadnym razie nie wyrabiaj ręką.

3.   Przełóż ciasto do formy i równiutko rozprowadź.



  


4.   Na wierzchu ciasta ułóż śliwki podzielone na ćwiartki albo ósemki. Ja właściwie dzieliłam każdą połówkę na 3 części, jakoś tak było najładniej. Resztę cukru, około 1/2 kubka, wymieszaj z cynamonem i posyp nim śliwki. Resztę masła, albo trochę więcej niż te pozostałe 3 łyżki, rozpuść i skrop śliwki.

5.   Czas do piekarnika; piecz aż śliwki zbrązowieją a ciasto będzie dobrze bulgotać, czyli około 35 - 40 minut. Moje piekło się 45 minut. 


tak wygląda po upieczeniu, jeszcze gorące
  


rzędy śliwek zatopione w maślano - cynamonowej polewie



Warstwa ciasta pod śliwkami nie jest zbyt gruba; jeżeli ma być grubsza, można podwoić ilości.

Ciasto jest zdecydowanie lepsze kiedy lekko wystygnie. Można je podawać z jogurtem greckim, lodami, właściwie pasuje świetnie do różnych dodatków. 



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz