niedziela, 26 sierpnia 2012

26 sierpnia 2012

Jesień już się czuje w powietrzu, ale przede wszystkim widać ją po bogactwie owoców. Nie wiadomo, które wybrać, taka rozmaitość kolorów, kształtów i smaków.

Dzisiaj po pampuszkach zabrałam się za deser. Gruszki czekały na pomysł i się doczekały. Tarta w innej odsłonie, ale jak wszyscy wiemy, jest to temat niespożyty. Każda to zupełnie inna propozycja, nie mówiąc już o tym, że przepisy na ciasto do tarty też się bardzo różnią. Dodatkowo, tarta nie może się nie udać.


Ciasto tej tarty w smaku i konsystencji jest właściwie ciastem francuskim, ale jednowarstwowym. Spód jest bardzo cieniutki, delikatny i właściwie symboliczny. Główny składnik stanowi kruszonka.
Przepis na tartę znalazłam w "moje Gotowanie".


Ta kruszonka to głównie orzechy i
cynamon.






































TARTA GRUSZKOWA Z ORZECHOWĄ KRUSZONKĄ

Ciasto:

150g mąki
8 dużych łyżek zimnej wody
3 duże łyżki oleju
szczypta soli

Kruszonka:

50g mąki
3 łyżki brązowego cukru
80g siekanych dość grubo orzechów włoskich
1 - 2 łyżeczki cynamonu, ja lubię cynamon, więc wsypałam dwie
3 - 4 łyżki masła
1 duża łyżka miodu

Nadzienie:

750g dojrzałych, ale twardych gruszek
2 łyżki soku z cytryny
5 łyżek brązowego cukru
łyżeczka cynamonu

1.   Składniki na ciasto wyrobiłam dłońmi na gładką masę. Składniki się świetnie łączą, masa jest elastyczna i dobrze się ją wyrabia, a powinno się to robić przez parę minut. Formę 24cm wylepiłam rozwałkowanym ciastem, formując rant. Spód nakłułam widelcem i wstawiłam do lodówki na godzinę.

2.   Mąkę na kruszonkę zmieszałam z cukrem, cynamonem i orzechami. Masło roztopiłam, połączyłam z miodem, a potem po łyżce dodałam do mieszaniny mąki. Widelcem wypracowałam kruszonkę.

3.   Gruszek nie obierałam, pokroiłam w cieniutkie plasterki. Natychmiast pomieszałam z sokiem z cytryny, cukrem i cynamonem.

4.   Formę wstawiłam do zimnego piekarnika nastawionego na 200'C i piekłam przez 12 minut.

5. Na podpieczonym spodzie ułożyłam gruszki, posypałam kruszonką i piekłam przez 45 - 50 minut.


     
Tak się prezentowała na moim ogrodowym stole.






Po chwili zostały już tylko pojedyncze kawałki...







MOJE pasje, pasje....

Właściwie do niedawna nie wiedziałam, że fotografowanie może być moją pasją. Zrodziła się z konieczności; jeżeli chcesz pokazać swoje gotowanie, to nie unikniesz robienia zdjęć. Tylko Ty wiesz, jak chcesz pokazać swoje potrawy, musisz robić zdjęcia w momentach dogodnych dla Ciebie, powodów można wymieniać bardzo wiele.
Na wakacjach robiłam zdjęcia bo tak wypada, albo, żeby mieć pamiątkę z wakacji. Dopiero przy okazji fotografowania jedzenia odkryłam, że jest to coś zupełnie innego, nowego.


  

Teraz bawi mnie robienie zdjęć wszędzie, gdzie jestem; tematy są dookoła.
















Myślałam. że moja fotografia będzie dodatkiem do gotowania, a stopniowo staje się coraz ważniejsza.
Niestety, jest to umiejętność bardzo trudna i trzeba się jej cierpliwie i z pokorą uczyć.

Moje warsztaty fotograficzne kojarzą mi się, bardzo przyjemnie, z tym utworem, który brzmiał w tle, kiedy oglądałam film o historii fotografii.

http://www.youtube.com/watch?v=uay79QXCZYU




10 komentarzy:

  1. Cudnie się prezentuje. Przyznam, że wieki nie jadłam takiego ciasta. JAbłka i cynamon to dla mnie oznaki jesieni, jednak gdyby jesień cechowała się tylko takimi aromatami i przepysznymi ciastami, chyba byłaby moja ulubioną porą roku. :)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. a nie jest? ja bardzo lubię jesień, a najbardziej zimę; wiem, że to dziwne. dziękuję za miły komentarz:)

      Usuń
  2. też już czuję jesień w powietrzu. a takie wypieki jak Twój są idealne na tę zbliżającą się już dużymi krokami porę roku :-)
    a co do fotografii - wiem, co masz na myśli. u mnie jest z tym podobnie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. kurczę, im więcej zdjęć robię, tym bardziej mam wrażenie, że nic nie umiem. mam nadzieję, ze to mija:-)

      Usuń
  3. Oj tak,mocno jesiennie jest :) Kawałek bardzo pozytywny a gruszkowa tarta kusząca. Serdeczności u.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ale piękna ta jesień. zajrzałam do Ciebie, nastrój sentymentalno - jesienny, myślę o muzyce. super:)

      Usuń
  4. bardzo dziękuję, Maja! :-) ciesze się, ze moje gofry przypadły Ci do gustu!
    nie mogę się już doczekać Twojego wyrobu! śliwki uwielbiam, wiec już na sama myśl o nim burczy mi w brzuszku! :-) teraz niestety kładę się już spać, ale jutro z samego rana Cie odwiedzę i sobie go obejrzę!
    ja mój obiad, o którym pisałam Ci wczoraj, musiałam przełożyć na jutro!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. śpij dobrze, mam nadzieję, że moje śliwki Tobie przypadną do gustu:)piszę, a Ty rano obejrzyj, a ja do Ciebie wpadnę na śniadanko, albo obiadek; ja też często muszę zmieniać plany kulinarne, wiadomo, życie:)pa pa, do jutra!

      Usuń
  5. Orzechowa kruszonka... ta tarta musi być pyszna!

    OdpowiedzUsuń
  6. dzięki, jeszcze cynamon. jest niezła:)

    OdpowiedzUsuń